Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان توجه به اصول پنج گانه دین اسلام(توحید، نبوت ،معاد، عدل و امامت) در کتابهای درسی دوره ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه پژوهش، کتابهای درسی دوره ابتدایی است که در سال1397 چاپ شده است و چهار عنوان «هدیه های آسمانی» ،«تعلیمات اجتماعی»،« فارسی» و «آموزش قران» با 21 جلد کتاب به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که در مجموع 3325 مرتبه به مفاهیم مرتبط با اصول دین اشاره شده است. که به ترتیب بیشترین فراوانی مربوط به اصول توحید با 46/35 درصد موارد، نبوت با 13/ 30 درصد موارد، امامت با 16/27 درصد موارد، معاد با 18/7 درصد موارد و عدل با 06/درصد موارد تحلیل شده میباشد. این نتایج بیانگر این است که آموزش اصل عدل در دوره ابتدایی مغفول واقع شده است. اصل عدل، نقش مهمی در کارآمدی نظام تربیتی اسلام دارد. از این رو ضروری است که آموزش اصل عدل در برنامه درسی دوره ابتدایی گنجانده شود.
The purpose of the present study is to investigate and analyze the attention to five principles of Islam (monotheism, prophecy, resurrection, justice and Imamate) in elementary school textbooks. The research method is descriptive and content analysis. The research population is elementary school textbooks published in 1977 and four titles of "heavenly gifts", "social education", "Persian" and "teaching the Qur'an" with 21 volumes were purposefully sampled. The results of this study showed that a total of 3325 times the concepts related to the principles of religion were mentioned. The highest frequency was related to the principles of monotheism (35.46%), prophecy (30.13%), Imamate (27.16%), resurrection (7.18%) and justice (06.06%). These results imply that the teaching of the principle of justice was neglected in elementary school. The principle of justice plays an important role in the effectiveness of the Islamic educational system. Therefore, it is necessary to include the principle of justice education in the elementary school curriculum.
Machine summary:
*نتايج *تحليل *محتواي *کتاب *هاي *درسي *سوم *ابتدايي *از*لحاظ *توجه *به *اصول *دين اصول توحيد نبوت معاد امامت عدل مجموع * کتاب هديه *آسماني * ٨٩ ١١٩ ٤٨ ١٢٨ ٠ ٣٨٤ فارسي * ٢٠ ١٧ ٠ ١٦ ٠ ٥٣ تعليمات *اجتماعي *٦ ١ ٠ ٠ ٠ ٧ آموزش *قرآن ٧٨ ٦٥ ٤ ١٩ ٠ ١٦٦ مجموع * ١٩٣ ٢٠٢ ٥٢ ١٦٣ ٠ ٦١٠ درصد ٣١/٦٤ ٣٣/١١ ٨/٥٢ ٢٦/٧٢ ٠ ١٠٠درصد بر*اساس *جدول *شماره *٥،*مجموع *فراواني *مؤلفه *هاي *تحليل *شده *در*کتاب *هاي *درسي *سوم *ابتدايي ،* در*مجموع *٦١٠*مورد*بوده *است ،*که *به *ترتيب *بيشترين *فراواني *مربوط *به *اصول *نبوت *با٣٣/١١درصد* موارد،توحيد*با*٣١/٦٤*درصد*موارد،*امامت *با*٢٦/٧٢*درصد*موارد،*معاد*با*٨/٥٢*درصد*موارد*بوده *و*به *اصل * عدل ،*هيچ *اشاره *اي *نشده *است .
*نتايج *تحليل *محتواي *کتاب *فارسي *اول *ابتدايي *از*لحاظ *توجه *به *اصول *دين اصول توحيد نبوت معاد امامت عدل مجموع کتاب (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر*اساس *جدول *شماره *٨،*مجموع *فراواني *مؤلفه *هاي *تحليل *شده *در*کتاب *هاي *درسي *دوره *ابتدايي ،*در* مجموع *٢٤٦٠*مورد*بوده *است *که *به *ترتيب *بيشترين *فراواني *مربوط *به *اصول *امامت *با*٣٥/٠٨*درصد*موارد،* توحيد*با*٩٤/*٢٨*درصد*موارد،*نبوت *با*٢٨/٤٦*درصد*موارد،*معاد*با*٧/٤٨*درصد*موارد*و*عدل *با*٠٤/درصد* موارد*تحليل *شده *مي*باشد.
پژوهش *حاضر*با*هدف *بررسي *ميزان *توجه *به *اصول *پنج *گانه *دين *اسلام *در*کتاب *هاي *درسي *دوره * ابتدايي (کتاب *هاي *هديه *هاي *آسماني ،*تعليمات *اجتماعي ،*آموزش *قرآن *و*فارسي )*انجام *گرديد.