Abstract:
سابقه و هدف: برخی از فیلسوفان مسلمان تلاش نمودهاند با تمرکز بر مبانی عقلی
راهکارهایی برای پیشگیری و درمان بنیادین اندوه یا حزن دنیوی معرفی نمایند. این
مهم در اندیشة کندی که نخستین فیلسوف مسلمان است به چشم میخورد. فیلسوفان
دیگر نظیر رازی و ابن حزم نیز تلاش کردهاند بهصورت ژرفتری به این مسئلة مهم
بپردازند. به همین دلیل,ء هدف مولف در این مقاله پرداختن به راهکارهای کندی, رازی
و ابن حزم برای کنترل اندوه دنیوی بود.
روش کار: این پژوهش از نوع کتابخانهای است که با روش توصیفی-تحلیلی سامان
یافت و تلاش شد تا با تمرکز بر آثار کندی» رازی و ابن حزم به پیشگیری و درمان
بنیادین اندوه پرداخته شود. مولف مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش از وجود راه حل منطقی و البته تطبیقپذیر بر متون دینی
در آثار کندی» رازی و ابن حزم حکایت داشت. بر این اساس» هر یک از کندی» رازی و
ابن حزم عامل اصلی اندوه را اشتباه انسانها در جهانبینی میدانند. به عبارتی دیگرء
درگیر شدن انسانها در مادیات موجب میشود نفس به این ویژگی متصف شود؛ در
این هنگام باید نگرش به زندگی واکاوی شود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش؛ اگر انسان بتواند از زندگی مادی خود نگرش
منطقی اتخاذ نماید و در رفتار بهدرستی گام بردارد میتواند اندوه دنیوی را کنترل؛ و
سرور را جایگزین آن کند.
خلفیة البحث وأهدافه: حاول بعض الفلاسفة المسلمین أن یقدموا حلولا للوقایة من الحزن الدنیوی وعلاجه
الجذری مع الترکیز علی المبادئ العقلیة. فقد لوحظ هذا الأمر المهم فی افکار الکندی کأول فیلسوف مسلم.
لکن الفلاسفة الآخرین بمن فیهم الرازی وابن حزم أیضا حاولوا معالجة هذه القضیة بتعمق أکثر. ومن هذا
المنطلق، فإن هدف المؤلف من هذا البحث هو معالجة آراء الکندی والرازی وابن حزم الاندلسی للسیطرة علی
الحزن الدنیوی.
منهجیة البحث: لقد أجری هذا البحث المکتبی بطریقة وصفیة وتحلیلیة ویسعی إلی وقایة وعلاج الحزن الدنیوی
مع الترکیز علی آراء الکندی وال رازی وابن حزم. إن مؤلف البحث لم یبلغ عن أی تضارب فی المصالح.
الکشوفات: افصحت کشوفات البحث عن وجود حل منطقی وبالطبع قابل للتطبیق علی النصوص الدینیة فی
آثار الکندی ا ولرازی وابن حزم. وبناء علی ذلک، فان کلا من هؤلاء یعتقدون أن الخطأ الایدیولوجی للبشر هو
السبب الرئیسی للحزن؛ بعبارة أخری إن تورط الناس فی المادیات یجعل النفس ان تتصف بهذه الصفة. عند
حدوث ذلک یجب تحلیل موقف الشخص تجاه الحیاة.
الاستنتاج: وفقا لنتائج الدراسة، إذا کان بامکان الإنسان تبنی موقف عقلانی لحیاته المادیة وأن یتصرف بشکل
صحیح، فإنه یستطیع أن یسیطر علی الحزن الدنیوی ویجعل السرور بدیلا عنه.
Background and Objective: Some Muslim philosophers tried to present solutions for basic prevention and treatment of worldly grief with a focus on rational principles. This can be observed in al-Kindi’s thoughts as a first Muslim philosopher. Other important philosophers like Razi and Ibn Hazm also tried to more deeply pay attention to the issue. Therefore, the purpose of the present study is to check out the solutions presented by al-Kindi, Razi and Ibn Hazm for controlling worldly grief. Methods: This is a library-based study organized as a descriptive-analytic method and tries to investigate al-Kindi, Razi and Ibn Hazm’s works on basic prevention and treatment of worldly grief. The author declared no conflict of interest. Results: The findings of this study point to the existence of a rational solution, which is matched with religious texts in al-Kindi, Razi and Ibn Hazm’s works. Accordingly, al-Kindi, Razi and Ibn Hazm consider human mistake in attitude to the world as the main cause of worldly grief. In other words, getting engaged in the material issues directs the spirit toward grief. At the time of grief, the attitude toward life needs be reconsidered. Conclusion: Based on the findings if a person can adopt a logical view of life in the world and act in the right way, he/she can control the worldly grief and replace it with happiness.