Abstract:
سابقه و هدف: ناراحتیهای روانشناختی ازجمله مشکلات شایعی هستند که اغلب
دانشجویان آن را تجربه میکنند. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجیگر شفقت به
خود در رابطة بین آسیبپذیری روانی و دلبستگی به خدا در دانشجویان بود.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش
شامل کلیة دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در
سال ۱۳۹۵ بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده ۲۸۰ نفر برای مطالعه انتخاب
شدند. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاسهای شفقت به خود؛ فرم کوتاه مقیاس
تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی» ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون؛ و
برای آزمودن اثرهای واسطهای از روش بارون و کی استفاده شد. در این پژوهش همه
موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین دلبستگی به خدا با شفقت به خود (1-۰/۶۱ و
۵ >p)» و آسیب پذیری روانی (۰/۶۰-<1 و ۵ p» رابطة معناداری وجود داشت.
همچنین» دلبستگی به خدا بهتنهایی توان تبیین ۵۲ درصد از تغییرات آسیبپذیری
روانی را داشت؛ اما شفقت به خود و دلبستگی به خدا با هم توان تبیین ۶۱ درصد از
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش ضرورت بازشناسی نقش شفقت به خود و دلبستگی به
خدا را در آسیب پذیری روانی دانشجویان تاکید می کند.
خلفیة البحث وأهدافه: إن الإنزعاجات النفسیة تعد من اکثر المشاکل شیوعا التی یواجها معظم الطلاب.
الغرض من هذا البحث، دراسة دور الوسیط للتعاطف الذاتی فی العلاقة بین الضعف النفسی والتعلق بالله لدی
الطلاب الجامعیین.
منهجیة البحث: لقد اجریت الدراسة الوصفیة هذه بطریقة ترابطیة واشتمل المجتمع الاحصائی کافة الطالبات
اللواتی یدرسن حالیا فی جامعة آزاد الإسلامیة فرع کرج عام 2016 حیث تم اختیار 280 طالبة بطریقة اخذ
عینات عشوائیة بسیطة. تم تجمع البیانات باستخدام مقاییس التعاطف الذاتی، استمارة قصیرة عن مقیاس
الإکتئاب والقلق والاضطراب والتعلق بالله. لقد استخدمت الإحصاءات الوصفیة، معامل ارتباط بیرسون
والإنحدار وذلک من أجل تحلیل البیانات وتجزئتها؛ کما تم اسخدام طریقة "بارون" و"کینی" لإختبار التأثیرات
الوسیطة. تمت مراعاة جمیع الموارد الأخلاقیة فی هذا البحث واضافة الی هذا فإن مولفی البحث لم یشیروا الی
أی تضارب فی المصالح.
الکشوفات: اظهرت النتائج أن هناک علاقة ذات دلالة احصائیة مابین التعلق بالله والتعاطف مع النفس
(61 / 0 = r و 05 / 0> P (والضعف النفسی. کما أن التعلق بالله کان وحده قادرا علی تفسیر 52 ٪ من
التغییرات فی الضعف النفسی، بید أن التعاطف الذاتی والتعلق بالله کانا قادرین معا علی تفسیر 61 ٪ من
التغیرات فی الضعف النفسی.
الاستنتاج: تؤکد نتائج هذا البحث علی ضرورة اعادة معرفة دور التعاطف الذاتی والتعلق بالله فی الضعف
النفسی لدی الطلبة الجامعیة.
Background and Objective: Psychological distress is one of the most common problems that students experience. The purpose of this study was to investigate the role of mediator of self-interest compassion in the relationship between psychological vulnerability and attachment to God. Methods: The present study is descriptive and correlational. The statistical population of the study included all female students studying at in Karaj Islamic Azad University in 1395. Using simple random sampling method, 280 people were calculated selected to participate in the study. The research related data were collected by using self-compassion questionnaire, short form of depression, anxiety and stress questionnaire, and attachment to God questionnaire. To analyze the data, descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and regression and The Baron and Kenny method was used to test the intermediate mediating effects. In this study, all the ethical considerations have been observed and no conflict of interest was reported by the authors. Results: The results showed that there was a significant relationship between attachment to God with and self-compassion (P <0. 05, r=0. 61) and psychological vulnerability (P <0. 05, r=-0/60). Also, attachment to God could explain 52 percent of the changes in psychological vulnerability alone, but self-compassion and attachment to God can explained 61 percent of the changes in psychological vulnerability. Conclusion: The results of this research emphasize the need to recognize the role of self-compassion and attachment to God in the reducing student's psychological vulnerability.