Abstract:
هدف: هدف پژوهش بررسی نقش میانجی انطباقپذیری مسیرشغلی در رابطه هوش هیجانی با مشکلات تصمیمگیری مسیرشغلی در دانشآموزان پایه نهم بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای همبستگی بود که با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه نهم استان قزوین در سال تحصیلی 95-96 بودند. نمونه شامل 433 دانشآموز (206 پسر و 227 دختر) بود که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارها شامل مقیاس انطباقپذیری مسیرشغلی، سیاهه هوش هیجانی بار-ان و پرسشنامه مشکلات تصمیمگیری مسیرشغلی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که از مجموع 67/0- اثر هوش هیجانی بر مشکلات تصمیمگیری مسیرشغلی بیشتر آن بهصورت غیرمستقیم و با میانجیگری انطباقپذیری مسیرشغلی (41/ 0-=β؛ 001/ 0>p) و بخشی از آنهم بهصورت مستقیم (26/ 0-=β؛ 001/ 0>p) بوده است. مدل مفهومی برازش معناداری با دادهها نشان داد (03/ 0=SRMR؛ 06/ 0=RMSEA). نتایج مقایسه برازش کلی و ضرایب مسیر در دختران و پسران نیز نشان داد که مدل پژوهش در هر دو گروه بهصورت یکسان عمل میکند (11/ 0<p). نتیجهگیری: همسو با مدل انطباق یابی مسیرشغلی نتایج این پژوهش نشان دادبخش عمدهای از اثر فرا قابلیتهای اجتماعی و هیجانی در کاهش ناسازگاری پاسخهای انطباقی مسیرشغلی بهواسطه بسیج کردن منابع روانی اجتماعی در مدیریت وظایف، گذارها و بحرانهای مسیرشغلی قابل تبیین است.
Aim: The aim of this study was to investigate the mediating role of career adaptability in relationship between emotional intelligence and career decision making difficulties among 9th grade students. Methods: This was a correlational research that using structural equation modeling. The statistical population consisted of 9th grade students of Qazvin province in the academic year 2016-17. The sample consisted of 433 students (206 boys and 227 girls) selected by multi-stage random cluster sampling. Measures included Career Adaptability Scale, Bar-On Emotional Quotient Inventory, and Decision Making Difficulties Questionnaire. The data were calculated using Pearson correlation coefficients (using SPSS-24), and structural equation modeling. The statistical significance of indirect effects also was calculated by bootstrapping method (using AMOS24). Findings: The results of this study showed that most of the overall -0.67 for the emotional intelligence on decision-making difficulties was indirectly due to the mediation of career adaptability (β = -0.41, p p p Conclusion: In line with the career adaption model, the results of this study showed that a major part of the effects of social and emotional meta-capacities on the reduction of the incompatibility of career adaptive responses can be explained by the mobilization of psychosocial resources in the management of career related tasks, transitions and crises.
Machine summary:
نتایج مقایسه برازش کلی و ضرایب مسیر در دختران و پسران نیز نشان داد که مدل پژوهش در هر دو گروه بهصورت یکسان عمل میکند (11/0 کلید واژهها: مدل انطباق یابی مسیرشغلی، انطباقپذیری مسیرشغلی، هوش هیجانی، مشکلات تصمیمگیری مسیرشغلی.
عابدی، اکبرزاده، شفیعآبادی، نیلفروشان، و عیسی مراد (1395) در پژوهشی بر 423 دانشآموز ایرانی نشان دادند که هوش هیجانی میتواند افزایش انطباقپذیری مسیرشغلی را پیشبینی کند.
بر اساس مدل انطباق یابی مسیرشغلی (ساویکاس، 2013)، انتظار میرفت هوش هیجانی بهعنوان یکی از منابع انطباق یابی بتواند کاهش مشکلات تصمیمگیری مسیرشغلی (بهبود رفتار انطباقی) را پیشبینی کند.
همسو با این انتظار، نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که انطباقپذیری مسیرشغلی میتواند از مجموع 67/0- اثر هوش هیجانی بر مشکلات تصمیمگیری مسیرشغلی، 41/0- آن را میانجیگری کند.
در مجموع نتایج با حمایت از تمام فرضیههای پژوهش نشان داد که مدل انطباق یابی مسیرشغلی میتواند چارچوب نظری مفیدی برای توصیف، تبیین، و پیشبینی مشکلات تصمیمگیری دانشآموزان کلاس نهم باشد.
بر اساس نتایج این پژوهش، انطباقپذیری مسیرشغلی میتواند بخش عمده تأثیرات هوش هیجانی بر مشکلات تصمیمگیری مسیرشغلی را میانجیگری کند.
همانطور که نتایج این پژوهش نشان داد انطباقپذیری مسیرشغلی نمیتواند تمام اثر هوش هیجانی بر مشکلات تصمیمگیری مسیرشغلی را میانجیگری کند.
Incremental variance of trait emotional intelligence compared to personality traits in career decision-making difficulties.
The relationship between Narrative Career Counselling, emotional intelligence (EI) and social-emotional learning (SEL).
Predicting Career Decision-Making Difficulties: The Role of Trait Emotional Intelligence, Positive and Negative Emotions.
Emotional and Personality-Related Career Decision-Making Difficulties: A 3-Year Follow-Up. The Counseling Psychologist, 40 (1), 6-27.