Abstract:
همۀ سوره ها و تک تک آیات قرآن، در همۀ عصرها کاربرد دارد و پیام هدایتی سورۀ در عصر مدرن امروزی و تا قیامت این است که با دشمنان اسلام، حتی اگر از « مسد » خویشاوندان نزدیک باشند، باید مبارزه کرد و این مبارزه باید علنی باشد و اگر خویشاوندان، به خصوص خویشاوندان مسئولان تاثیرگذار بر جامعه، با حقیقت همسو نباشند؛ آنچه باید کنار رود، خویشاوندی است نه حق و حقیقت و در واقع نباید برای حفظ خویشاوندی قانون و حق زیر پا نهاده شود و هر فرد یا گروهی، در هر عصری دارای ویژگی های انحرافی ابولهب و همسرش باشد، سرنوشتی شبیه آنها خواهد داشت. از این رو، قرآن کریم نه در عصر نزول و بلکه در هم ۀ عصرها و در همۀ منطقه ها کارآمد است؛ حتی کارایی آیات به ظاهر خصوصی و ناظر به فرد یا گروه خاص به عصر نزول منحصر نبوده، بلکه بیان مصداق یکی از را ه کارهای ضروری ارائۀ برنامه ای منسجم، کارآرا و فراعصری است تا با اجرای آن برنامه در عصر نزول، برای عصرهای بعدی الگوسازی شود. ضرورت مبارزۀ علنی با دشمنان اسلام ، حتی خویشاوندان نزدیک، معیار بودن تقوا و ایمان به آموز ههای دینی و دو ری از تعصبات خانوادگی، تطبیق دشمنان امروزی به مصداق های عصر نزول و الگوگیری از سیرۀ رسول الله صلی الله علیه و آله برای پیشبرد اهداف الهی در عصر مدرن، برخورد انقلابی و به دور از توهین با افراد معاند؛ از مهمترین کاربردهای امروزی سورۀ «مسد» میباشد.
Machine summary:
سورۀ مسد و آموزههای فراعصری فرجاله عباسی چکیده همۀ سورهها و تک تک آیات قرآن، در همۀ عصرها کاربرد دارد و پیام هدایتی سورۀ «مسد» در عصر مدرن امروزی و تا قیامت این است که با دشمنان اسلام، حتی اگر از خویشاوندان نزدیک باشند، باید مبارزه کرد و این مبارزه باید علنی باشد و اگر خویشاوندان، به خصوص خویشاوندان مسئولان تأثیرگذار بر جامعه، با حقیقت همسو نباشند؛ آنچه باید کنار رود، خویشاوندی است نه حق و حقیقت و در واقع نباید برای حفظ خویشاوندی قانون و حق زیر پا نهاده شود و هر فرد یا گروهى، در هر عصری داراى ویژگیهای انحرافی ابولهب و همسرش باشد، سرنوشتى شبیه آنها خواهد داشت.
آری؛ با اینکه ابولهب، عموى پیغمبر خدا( بود، وقتى خط مکتبى و اعتقادى و عملى خود را از پیامبر جدا کرد، همچون سایر منحرفان و گمراهان زیر شدیدترین رگبارهاى توبیخ و سرزنش قرار گرفت و به عکس، افراد دور افتادهاى بودند که نه تنها از بستگان پیامبر محسوب نمىشدند، بلکه از نژاد او و اهل زبان او هم نبودند؛ اما بر اثر پیوند فکرى و اعتقادى و عملى آن قدر به پیامبر نزدیک گردیدند که گویى جزء خاندان پیغمبر شدند و لذا درست است که آیات این سوره تنها از ابولهب و همسرش سخن مىگوید؛ پیدا است که آنها را به خاطر صفاتشان مورد نکوهش قرار مىدهد.
3. نکوهش صفات ابولهبی درست است که آیات این سوره تنها از ابولهب و همسرش سخن مىگوید؛ پیداست که قرآن، آنها را به خاطر صفاتشان مورد نکوهش قرار مىدهد، بنابراین هر فرد یا گروهى، در هر عصری داراى آن اوصاف باشد، سرنوشتى شبیه آنها خواهد داشت (مکارم شیرازی، 1374، ج27، ص424).