Abstract:
این پژوهش بر موضوع تصمیمگیری در فضای عدمقطعیت و بهصورت خاص بر تصمیمگیری در حوزه نوآوری و شرکتهای دانشبنیان متمرکز است. تصمیمگیری در شرایط عدمقطعیت پیچیدگیهای بسیاری دارد که اتکای صرف به تحلیلها و الگوهای رایج در تصمیمگیری را مشکل میکند. بنابراین، لزوم توجه به روشهای جایگزین بهویژه در محیط واقعی تصمیمگیری احساس میشود. در این پژوهش با رویکردی توصیفی، الگوی این نوع تصمیمگیری بهصورت خاص در شرکتهای دانشبنیان با روشهای کمّی و مدلسازی معادلات ساختاری تبیین شده است. تحلیلهای آماری براساس 320 پرسشنامه محقق ساخته شامل 77 گویه صورتگرفته و از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS برای مدلسازی استفاده شده است. الگوی بهدستآمده نشان میدهد که مقولههای زمان و اطلاعات در آفرینش عدمقطعیت نقش زیادی دارند. این عدمقطعیت درنهایت منجر به اتکای تصمیمگیران به روشهای شهودی تصمیمگیری میشود. شرایط زمینهای و مداخلهگر بهترتیب شامل تلاطـم محـیطی، رقبا، تـغییرات بازار، تـغییرات فـناوری، تغییرات کلان و تجربه، آموزش، کنجکاوی و مخزن الگوهای ذهنی روی تصمیمگیری شهودی تأثیرگذار هستند که خود پیامدهایی شامل بهبود سرعت و دقت تصمیمگیری، خلاقیت، افزایش رضایت و بهبود عملکرد شرکت را بهدنبال دارد.
This paper focuses on the issue of decision making in context of uncertainty and in particular on decision making in innovation and knowledge-based Firms. Decision making in uncertain conditions has many complications that make it difficult to rely solely on analyzes and common models in decision making. Meanwhile, the need to consider alternative methods, especially in the real environment of decision making, is felt. In this research, with a descriptive approach, the model of this type of decision is specifically defined in knowledge-based firms with a quantitative method and structural equation modeling. Statistical analyses were performed on 320 researcher-made questionnaires containing 77 items. Smart PLS software was used for modeling. The obtained model shows that time and information categories play a significant role in creating uncertainty. This uncertainty ultimately leads to the decision-makers' reliance on intuitive decision-making. Underlying conditions and interventions include environmental turbulence, rivals, market changes, technological changes, changes in environments, experiences, education, curiosity, and patterns of mental patterns effect on intuitive decisions that themselves include improvements in speed and accuracy of decision making, creativity, satisfaction and performance of the company.
Machine summary:
تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم گیری شرکت های دانش بنیان در شرایط عدم قطعیت امیرحسین جهانی کیا١، محمدجواد حضوری *٢، مهدی یدالهی ٣، عادل آذر٤ ١- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران .
در این پژوهش با رویکردی توصیفی ، الگوی این نوع تصمیم گیری به صورت خاص در شرکت های دانش بنیان با روش های کمی و مدل سازی معادلات ساختاری تبیین شده است .
براساس این رویکرد، تصمیم گیران در شرایط واقعی ٣ وابستگی زیادی به استفاده از شهود دارند [١٢]، اما ارتباط بین تجربه و شهود گاهی بسیار مبهم بوده است ، برای نمونه هیپانن ٤ در سال ٢٠١٣ به بررسی نقش شهود در مراحل نخستین نوآوری ٥ پرداخت که در پژوهش او تفاوت معناداری درباره استفاده از شهود 1.
Fuzzy Front End Of Innovation(FFE) 26 ٣- سؤال های پژوهش باتوجه به مرور ادبیات موضوع ، هدف از این پژوهش واکاوی تصمیم گیری شهودی در فضای عدم قطعیت نوآوری برای شرکت های دانش بنیان ایرانی بوده است .
(رجوع شود به تصویر صحنه) 27 باتوجه به این موضوع که همه متغیرهای احصاشده در این پژوهش قابل اندازه گیری نبودهاند و اینکه تعداد متغیرهای زیاد منجر به طویل شدن پرسشنامه و همچنین پیچیدگی مدل ساختاری میشود، درنهایت براساس این الگوی مفهومی، فرضیه های پژوهش و متغیرهای قابل اندازه گیری به شرح زیر تعیین شد: ١- عدم قطعیت بر تصمیم گیری شهودی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
, " Using Intuition in Fuzzy Front-End Decision-Making: A Conceptual Framework"; Journal of Product Innovation Management, 2013, pp.