Abstract:
اعتبار و اهمیتی که زنان یک جامعه در زمینههای مختلف علمی، اقتصادی،
اجتماعی و سیاسی دریافت میکنند از مهمترین مولفههای توسعه یافتگی یک
کشور محسوب میشود. آموزش زنان به عنوان یکی از مولفههای توسعه
اجتماعی همواره مورد ارزیابی قرار گرفته و در برنامه ریزیهای دورنگرانه
کشورها مدنظر قرار میگیرد. توسعه آموزش زنان یکی از زمینههای رقابت
میان کشورهای مختلف خاورمیانه است که جمهوری اسلامیایران آن را در
اهداف توسعه افق 1404 خود قرار داده است و رشد آموزش زنان را نسبت به
سایر کشورهای خاورمیانه مدنظر دارد. مقاله حاضر حاصل تحقیقی در زمینه
وضعیت سنجی آموزش زنان در کشورهای خاورمیانه است. در این مقاله
تلاش شده تا با ارائه روش و مدل گامیدر راستای سنجش وضعیت زنان
مدیر در منطقه خاورمیانه بردارد. در این تحقیق از روش توصیفی – تحلیلی
استفاده شده و با استفاده از شیوه نمونهگیری چند مرحلهای و با تعیین جایگاه
کنونی کشورها نسبت به یکدیگر، جایگاه آنها براساس شاخصهای توسعه
جنسیتی و از طریق تکنیکهای تجزیه و تحلیل سریهای زمانی برای سال 2025
محاسبه نماید. نتیجه بدست آمده نشان میدهد که جمهوری اسلامیایران از
نظر آموزش زنان در سال 2025 خواهد توانست رتبه سیزدهم از میان بیست
و دومنطقه خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.
Machine summary:
تحقيق حاضر تلاش دارد تا با توجه به شاخص هاي توسعه انساني ، جايگاه فعلي زنان ايران را در امر آموزش منطقه خاورميانه بررسي و سپس به پيش بيني جايگاه وضعيت زنان در زمينه فوق در سال ١٤٠٤ بپردازد.
هدف تحقيق در اين تحقيق هدف ، ابتدا ارزيابي و بررسي رتبه فعلي آموزش زنان در منطقه خاورميانه و سپس آينده پژوهي وضعيت زنان تاپايان اجراي سندچشم اندازجمهوري اسلامي ايران درافق ١٤٠٤ هجري شمسي است تا دست اندرکاران و مسئولان امر بتوانند با تدوين استراتژي هاي مناسب بر نکات منفي و بازدارنده توسعه کشور غلبه نموده و تمهيدات لازم را جهت ارتقاي وضعيت کنوني اتخاذ نمايند.
ميانگين شاخص آموزش زنان ايران در سال هاي ٢٠٠٩-١٩٩٦ برابر با ٠/٧٣٩ است و اين ميانگين ايران را در رتبه ١٤ منطقه از بين ٢٢ کشور قرار مي دهد.
رژيم اشغالگر قدس ، کويت ، امارات عربي متحده ، قطر، بحرين ، ليبي ، لبنان ، ترکيه ، ارمنستان ، آذربايجان ، ترکمنستان ، اردن و فلسطين بالاتر از ميانگين و در مقابل ميانگين شاخص کشورهاي عمان ، عربستان سعودي ، ايران ، سوريه ، مصر، پاکستان ، يمن ، افغانستان و عراق پايين تر از شاخص منطقه است .
در اين ميان شاخص کشورهاي رژيم اشغالگر قدس ، کويت ، امارات عربي متحده ، قطر، عمان ، ليبي ، عربستان ، ترکيه ، ارمنستان ، آذربايجان ، ترکمنستان ، ايران ، سوريه و فلسطين بالاتر از ميانگين و بالعکس شاخص بحرين لبنان ، اردن ، مصر، پاکستان ، يمن ، افغانستان و عراق کمتر از ميانگين پيش بيني مي شود.
Moghadam, EMPOWERING WOMEN, DEVELOP ING SOCIETY: Female Education in the Middle East and North Africa, Population Reference Bureau, October 2003 http://www.