Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین شدت بیخوابی، کیفیت خواب، خواب آلودگی واختلال در سلامت روان با عملکرد تحصیلی در دختران نوجوان شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش شامل ۱۸۴ نفر بود که به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گرد آوری دادهها از پرسشنامههای شدت بیخوابی ISI، کیفیت خواب پیتزبرگ، خواب آلودگی، مقیاس ۲۵ نشانهای سلامت روان و معدل به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان داد که میان شدت بیخوابی، کیفیت خواب، خواب آلودگی و اختلال در سلامت روان باعملکرد تحصیلی دختران نوجوان شهر اهواز رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین از میان متغیرهای پیش بین، متغیر شدت بیخوابی، خواب آلودگی واختلال در سلامت روان به ترتیب بهترین پیش بینی کنندههای عملکرد تحصیلی دختران نوجوان بود
Machine summary:
پژوهش حاضر از نوع همبستگي بود و نتايج تحليل داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون نشان داد که ميان شدت بي خوابي ، کيفيت خواب ، خواب آلودگي و اختلال در سلامت روان باعملکرد تحصيلي دختران نوجوان شهر اهواز رابطه معني داري وجود دارد.
٣-پرسشنامه خواب آلودگي : که ميزان خواب آلودگي را در طي يک ماه گذشته مي سنجد و شامل ٧ سوال مي باشد و هم چنين حداقل و حداکثر نمره آن بين ٠ تا ٢٤ مي باشد که اين آزمون براي اولين بار توسط جونز٣ در سال (١٩٩١) ارائه و توسط تيندر و همکاران ٤ (٢٠١٠) مورد استفاده قرار گرفت که با روش اعتبار محتوا و پايايي آن به روش ثبات دروني بررسي شد که اعتبار آن ٠/٩١ بود(به نقل از پارسايي راد و مشاک ، ١٣٨٩).
بحث و نتيجه گيري بر اساس يافته هاي حاصل از اين پژوهش بين شدت بي خوابي و عملکرد تحصيلي نوجوانان دختر رابطه منفي معني داري وجود دارد.
از سوي ديگر در تحقيق حاضر مشاهده شده که بين کيفيت خواب و عملکرد تحصيلي نوجوانان دختر رابطه منفي معني داري وجود دارد.
از سوي ديگر در تحقيق حاضر مشاهده شده که بين خواب آلودگي و عملکرد تحصيلي نوجوانان دختر رابطه منفي معني داري وجود دارد.
همچنين در تحقيق حاضر مشاهده شده است که بين اختلال در سلامت روان و عملکرد تحصيلي نوجوانان دختر رابطه منفي معني داري وجود دارد.
از ديگر نتايج حاضر اين بود که بين شدت بي خوابي ، کيفيت خواب و خواب آلودگي و سلامت روان با عملکرد تحصيلي نوجوانان دختر رابطه چندگانه وجود دارد.