Abstract:
در این مقاله به مطالعاتی که یونیسکو از تجزیه و تحلیل مقایسهای نه کشور پرجمعیت جهان موسوم به E۹ یعنی بنگالدش، برزیل، چین، مصر، هند، اندونزی، مکزیک، نیجریه و پاکستان انجام داده پرداخته شده است. تلاشهای فزاینده ملی این کشورها پیرامون مطالعاتی انجام گرفت که سند رسمی آن توسط ولفانگ فولمن هماهنگ کننده یونسکو ارایه شده بود. در این سند نقش زنان به عنوان مربیان خانواده، مدرسه، جامعه و در زندگی اداری و اجتماعی در طرحها و برنامههای آموزشی رشد و توسعه در نظر گرفته شده بود. اطلاعات و دادههای آماری نشان داد به جز نیجریه رشد و پیشرفت اساسی در تحصیل و آموزش زنان، در همه مناطق، در حاشیه شهرها و روستاها دیده میشود. همچنین بررسیها نشان میدهد که سطوح تحصیلی والدین به ویژه مادران نقش تعیین کننده در موقعیت تحصیلی فرزندان به خصوص دختران و تشویق و آموزش پایه و ادامه تحصیل دختران داشته است. در اجرای آموزش همگانی مستمر و مداوم در کشورهای E۹ زنان و دختران بسیج شدند تا از تواناییها، خالقیتها و مهارتهای آنان در طرحها و برنامههای آموزشی رشد و توسعه فراگیر بهره گیرند. به طور کلی کشورهای عضو، این حقیقت را پذیرفتند که به رغم نگرشهای منسوخ و بازدارنده و موانع موجود در برخی کشورها، زنان میبایستی در کانون همه برنامههای اصلاحی جامعه قرار گیرند. این کشورها در برنامههای ابتکاری تحصیل و آموزش زنان و دختران دارای مجموعهای از الگوهای قابل پیروی برای جهانیان هستند.
Machine summary:
هويت فرهنگي و آگاهي هاي عمومي و ملي افراد جامعه نيز از طريق آموزش و پرورش رسمي و غيررسمي به نسل هاي آينده انتقال مي يابد و در اين راستا زنان نقشي اساسي دارند، دسترسي زنان به آموزش و تعليم و تربيت و نقش غيرقابل جايگزين و دائمي آنها در رشد و پيشرفت ملي سبب گرديد که از سال ١٩٩٣ نٌه کشور پرجمعيت جهان يعني بنگلادش ، برزيل ، چين ، مصر ، هند ، اندونزي ، مکزيک ، نيجريه و پاکستان متعهد شدند که تحصيلات پايه را براي همۀ افراد فراهم نموده و گسترش دهند، در اين پروژه اهميت خاصي به زنان به عنوان اکثريت گروهي که هنوز از سوادآموزي و آموزش پايه محروم بودند داده شد.
Chatterji ٣ – شاخص هاي جمعيت شناختي زمينه اي ٤ – شاخص هاي رشد انساني کشورهاي E9 تعهد نمودند که امکانات تحصيلي و آموزشي را ارتقاء و گسترش دهند (براي مردان و زنان و دختران و پسران ) در حالي که امتياز خاصي به زنان به عنوان محور اساسي رشد و توسعه ملي در اين کشورها داده شده است (ارزيابي جمهوري عربي مصر)١.
Women and their Role as Educators in Nigeria (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) سالهاي اخير علاوه بر فعاليت ها و تلاش هاي ملي به منظور تدارک مالي و اصلاح نظام هاي آموزشي برنامه ها و طرح هاي پيگير براي ساختن مدارس و آموزش تعداد بيشتري از زنان و دختران ، آنان را در اولويت برنامه هاي رشد و توسعه قرار دادند.