Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و دشواری در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی در معلمان جزیره کیش می باشد. نمونه این پژوهش شامل 100 نفر معلم زن متاهل بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین تمامی معلمان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سبک های دلبستگی سیمپسون، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجانی گراتز و رومر و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن و رضایت زناشویی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. اما بین سبک های دلبستگی ناایمن (دوسوگرا و اجتنابی) با رضایت زناشویی و همچنین دشواری در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی رابطه منفی معناداری وجود دارد. همین طور یافته ها نشان داد که بین سبک های دلبستگی و دشواری در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی رابطه ی چندگانه وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک دلبستگی دوسوگرا بهترین پیش بینی کننده ی رضایت زناشویی می باشد.
Machine summary:
پژوهش حاضر از نوع همبستگي بود و نتايج تحليل داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه نشان داد که بين سبک دلبستگي ايمن و رضايت زناشويي رابطه مثبت معناداري وجود دارد.
اما بين سبک هاي دلبستگي ناايمن (دوسوگرا و اجتنابي ) با رضايت زناشويي و همچنين دشواري در تنظيم هيجاني با رضايت زناشويي رابطه منفي معناداري وجود دارد.
همين طور يافته ها نشان داد که بين سبک هاي دلبستگي و دشواري در تنظيم هيجاني با رضايت زناشويي رابطه ي چندگانه وجود دارد.
نتايج نشان داد که بين دشواري در تنظيم هيجاني با رضايت زناشويي رابطه منفي وجود دارد.
همانطوري که در جدول شماره ٢ مشاهده مي شود بين سبک دلبستگي دو سو گرابا رضايت زناشويي رابطه منفي معناداري وجود دارد در نتيجه فرضيه دوم تأييد مي گردد.
فرضيه پنجم : بين سبک هاي دلبستگي ودشواري در تنظيم هيجاني با رضايت زناشويي رابطه چندگانه وجود دارد.
از سوي ديگر در تحقيق حاضر مشاهده شد که بين سبک دلبستگي دو سو گرا با رضايت زناشويي رابطه منفي معنا داري وجود دارد اين يافته ها با نتايج پژوهش هاي بانس (٢٠٠٤)، کرولي (٢٠٠٦)، هاسلي (٢٠٠٦) و عيدي و خانجاني (١٣٨٥) همسو و هماهنگ است .
Robyn & Evelyn همچنين بر اساس يافته هاي حاصل از اين تحقيق روشن شد که بين دلبستگي اجتنابي و رضايت زناشويي رابطه منفي معناداري وجود دارد.
به علاوه بر اساس يافته هاي حاصل از اين پژوهش مشخص شد که بين دشواري در تنظيم هيجاني با رضايت زناشويي معلمان رابطه منفي معنا داري وجود دارد.