Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش شبکههای اجتماعی زنان کارآفرین بر انگیزش شغلی با در نظر گرفتن نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 148 نفر از زنان کارآفرین منتخب صاحب کسب و کار در سیزدهمین همایش توسعه کارآفرینی زنان ایرانی میباشند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 106 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. از لحاظ هدف، پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است. دادههای لازم از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر نقش مثبت و معنادار شبکههای اجتماعی زنان کارآفرین بر هوشیاری کارآفرینانه و انگیزش شغلی آنها میباشد. همچنین نتیجه گرفته شد که شبکههای اجتماعی زنان کارآفرین نقش غیرمستقیم بر انگیزش شغلی از طریق متغیر میانجی هوشیاری کارآفرینانه دارد. با توجه به رابطه شبکههای اجتماعی زنان کارآفرین بر انگیزش شغلی، میتوان بیان کرد که ارتباطات گسترده و موثر زنان از طریق شبکههای اجتماعی میتواند به انگیزه بالاتر و در نهایت عملکرد بهتر آنها در زمینه کسب وکار منجر شود.
The purpose of this study was to investigate the impact of social networks of female entrepreneurs on job motivation with the mediating role of entrepreneurial alertness. The statistical population of the study includes all the 148 female entrepreneur business owners at the Thirteenth Women Entrepreneurship Development Conference. 106 of the introduced women were selected as sample by using simple random sampling. The current research in the terms of purpose was an applied research and it was a descriptive-survey regarding the data collection. The essential data has been collected by questionnaire administering. The data analysis was conducted via the structural equation modeling (SEM). The results of the research indicated that the social networks of female entrepreneurs had a positive significant effect on entrepreneurial alertness and their job motivation. It was also concluded that social networks of female entrepreneurs had indirect effects on job motivation through the mediating variable of entrepreneurial alertness. Regarding the relationship of entrepreneurship women's social networks to their job motivation, women could improve their business performance and motivation through extended and effective communication in the social networks.
Machine summary:
هم چنين نتيجه گرفته شــد که شــبکه هاي اجتماعي زنان کارآفرين نقش غيرمســتقيم بر انگيزش شغلي از طريق متغير ميانجي هوشياري کارآفرينانه دارد.
Osman, Ahmad, Husin, Bakar & Tanwir 6.
Neghabi, Zafarian, Yusef, & Rezvani 9.
Wang, Tyra, Chan, Malchow, Kune, Hopper & Kim 3.
Morse, Fowler & Lawrence 4.
Koen, Van Vianen, Van Hoof & Klehe 8.
Bianchi, Parisi & Salvatore 5.
Fisher, Boland & Lyytinen 6.
Wang, Ellinger & Jim Wu 7.
از آنجايي که مطالعات بســيار کمي در ايران در اين راستا صورت گرفته اســت ، هدف پژوهش حاضر بررسي نقش شبکه هاي اجتماعي زنان کارآفرين بر انگيزش شغلي آنها با نقش ميانجي هوشياري کارآفرينانه مي باشد.
از آنجا که ضريب معناداري اين مســير ٢٢,٣٨ اســت و از مقدار ١/٩٦ بيشــتر است ، اين فرضيه در سطح اطمينان ٩٩ درصد تاييد مي شود؛ يعني با افزايش شبکه هاي اجتماعي زنان کارآفرين ، انگيزش شغلي آن ها از طريق متغير ميانجي هوشــياري کارآفرينانه افزايش مي يابد.
ضرايب اســتاندارد شده مربوط به اين رابطه نشــان مي دهد شــبکه هاي اجتماعي زنان کارآفرين به طور غيرمســتقيم و از طريق متغير ميانجي هوشياري کارآفرينانه بر انگيزش شغلي تاثير دارد.
Women entrepreneurs, opportunity recognition and gov- ernment-sponsored business networks: A social capital perspective.
Explaining the Role of the Relationship of Networking Behavior in Entrepreneurial Behavior (Case Study: Companies Founded in Science and Technology Parks), Entrepreneurship Development Quarterly, 4(15), 25-43.
Social networks of female tech-entrepreneurs and new venture performance: the moderating effects of entrepreneurial alertness and gender discrimination.