Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی بازتاب شخصیت حضرت زینب (س) - به عنوان پرچمدار نهضت کربلا- در شعر شاعران مسیحی معاصر است زیرا شخصیت والا و نقش تعیینکنندۀ ایشان در حوادث عاشورا و مابعد آن، از جمله خطبههای افشاگرانهای که برای بیداری افکار عمومی، بیان مظلومیت اهلبیت (ع) و افشای هویت دشمنان آنان ایراد کردند، سبب شده است تا نویسندگان و شاعران زیادی از آیین و مذاهب مختلف به مدح و ستایش ایشان به عنوان نماد ظلم ستیزی و آزادگی بپردازند. روش تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی میباشد و از طریق منابع کتابخانهای مورد برررسی و واکاوی قرار گرفتهاند. جامعه ی آماری مورد بررسی در این پژوهش دیوان اشعار شاعرانی مانند بولس سلامه، ریمون قسیس، جورج شکور، جوزف هاشم و میشال سلیم کعدی است. یافته های پژوهش نشان داد که شاعران مسیحی در اشعار خویش بیشتر روی نقش حضرت زینب (س) در کربلا و حوادث بعد از آن ازجمله حضور در واقعه عاشورا، ایراد خطبه در مجلس یزید و عبیدالله و دفاع از جان امام سجاد (ع)، روشنگری در مورد قیام عاشورا، رسوایی خاندان اموی و... توجه داشته اند و حضرت زینب (س) را نماد و الگویی برای مبارزه با استعمار و ظلم ستیزی دانسته و در عصر معاصر، خود را ادامه دهنده راه ایشان در مبارزه با ظلم و بیداد میدانند.
The purpose of the present study is to examine the reflection of the personality of Prophet Zainab(PBUH) as the flag bearer of the Karbala movement in the poetry of contemporary Christian poets. Because of his valuable personality and his decisive role in the events of Ashura and after, including the sermons he expressed for awakening public opinion, expressing the oppression of the Ahlul-Bayt (AS) and revealing the identities of the enemies, has caused many writers and poets To worship and praise him from various religions as a symbol of oppression and freedom. have been studied through descriptive-analytic method through library sources. The findings indicate that Christian poets in their poems focus more on the role of Zaynab (peace be upon him) in Karbala and subsequent events, including attending the Ashura event, delivering a sermon in the Yazid and Obaidullah, and defending Imam Sajjad (Peace be upon him), The expression of the Ashura uprising, the devaluation of the Omavi family and so on have been taken into consideration. They see Prophet Zainab (peace be upon him) symbol and exemple in the fight against colonialism and oppression, and in the contemporary era they see themselves as a continuation of his struggle against oppression.