Abstract:
توسعهی فناوری اطلاعات و ارتباطات، گامی موثر و مفید در برنامههای آموزشی است که توانسته در اهداف، برنامهها و روشهای آموزشی، تحوّلی چشمگیر ایجاد کند و بدین ترتیب، بر اثربخشی و سرعت آموزش بیافزاید. مقالهی حاضر تلاش نموده با معرفی «نرمافزار آموزش و سنجش واژگان پایهی فارسی به غیر فارسیزبانان» گامی در راستای تحقق نقشآفرینی فناوری در آموزش، خصوصاً آموزش زبان برداشته، به توسعهی حیطهی آموزش از طریق رایانه در کشور کمک نماید. روال ساخت و تکمیل این نرمافزار بدین صورت بود که نخست، نسخهی آزمایشی پس از طراحی و تولید در اختیار 20 نفر از زبانآموزان دبستان بینالمللی پسرانهی تهران در سال تحصیلی 92- 93 قرار گرفت. در مرحلهی بعد، تعداد 20 نفر از کارشناسانِ نرمافزارهای آموزشی، آن را مورد ارزیابی قرار دادند. پس از انجام اصلاحاتِ نسخهی آزمایشی، نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که این نرمافزار توانسته در جذب زبانآموزان به یادگیری واژگان پایه تا حد زیادی موفق باشد.
The development of the information and communication technology is considered as an effective step that has considerably changed in the educational goals, plans, and teaching procedures and improved educational effectiveness. Introducing ‘The Software for Assessing and Teaching Core Vocabularies to non-Persian Speakers’, the present study aims to accentuate the role of technology in the educational system, especially in language teaching and to take a step forward in expanding the scope of Computer Assisted Language Learning (CALL). The software test version was given to 20 learners who studied at Tehran International Primary School in 2012-2013. Then, 20 educational software experts evaluated the developed version. Having made the modifications, results indicated that the software had been largely successful in teaching Persian core vocabulary to non-Persian speakers.
Machine summary:
طراحي يک بسته ي الکترونيکي براي بهبود 1 آموزش و سنجش واژگان پايه ي زبان فارسي زري سعيدي استاديار آموزش زبان انگليسي- دانشگاه علامه طباطبايي حسنيه شرفينژاد کارشناس ارشد آموزش زبان فارسي به غير فارسيزبانان چکيده توسعه ي فناوري اطلاعات و ارتباطات ، گامي موثر و مفيد در برنامه هاي آموزشي است که توانسته در اهداف ، برنامه ها و روش هاي آموزشي، تحولي چشمگير ايجاد کند و بدين ترتيب ، بر اثربخشي و سرعت آموزش بيافزايد.
٣- نتايج و داده هاي پژوهش در اين قسمت ابتدا به نتايج حاصل از طراحي نرم افزار اشاره ميکنيم ، و آنگاه نتايج حاصل از ديدگاه کاربران و کارشناسان در استفاده از نسخه ي آزمايشي نرم افزار آموزش و سنجش واژگان پايه را مورد بررسي قرار داده و در پايان ، فرآيند ارزش يابي خود پژوهشگران در رابطه با نرم افزار بر اساس استاندارد نرم افزارهاي آموزشي مطرح ميشود.
٤- تحليل کمي و کيفي داده ها و نتيجه گيري نتايج به دست آمده در جدول (٢) بخشي که بيانگر ارزش يابي کاربران از نرم افزار طراحي شده است ، نشان ميدهد که بيشتر کاربران بر اين باور بودند که نرم افزار آموزش و سنجش واژگان پايه از نظر روشن بودن هدف ارائه ي محتوا، سرعت ارائه ي مطالب ، جذابيت مطالب ارائه شده ، روشن بودن توضيحات داده شده ، موفقيت در هدايت بحث و تمرکز بر موضوع اصلي، استفاده از تقويت کننده براي پاداش پاسخ هاي مناسب ، و مؤثر واقع شدن در ايجاد انگيزه در زبان آموزان ، در سطح عالي قرار داشته و از اين لحاظ توانسته نظر کاربران را به خود جلب کند.