Abstract:
یکی از اهداف مهم تربیت بدنی مدارس, ترغیب دانش آموزان به شرکت در فعالیتهای بدنی و
حفظ آن در سبک زندگی فعال است. تحقیقات نشان میدهد لذت از تربیت بدنیء عاملی
کلیدی در تحقق این هدف است و از آن جا که پژوهش در هر زمینه. نیازمند ابزار معتبر و
مناسب است؛ هدف از تحقیق حاضر، اعتباریابی پرسشنامة فرآیندهای لذت از تربیتبدنی
است. ۴۸۸ دانش آموز مقطع دبیرستان (۳۷۵ دختر و ۱۱۳ پسر) با دامنة سنی ۱۵ تا ۱۸ سال
پرسشنامة فرآیندهای لذت از تربیت بدنی را تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تاییدی برای
آزمون روایی سازه پرسشنامه. ضریب آلفای کرونباخ برای آزمون پایابی درونی سوّالات هر
عامل و ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی همبستگی بین عوامل استفاده شد. نتایج
تحلیل عاملی, شش عامل شایستگی دگرمرجع (۴ سوال). هیجان ایجاد شده توسط مربی (۴
سوال) تعامل با همتیمی (۵ سوّال). مشارکت والدین (۴ سرال)» شایستگی خودمرجع (۴
سوال) و هیجان برخاسته از فعالیت (۵ سوال) در پرسشنامه لذت از تربیت بدنی را تایید کرد.
تحلیل همبستگیها نشان داد که تمام عوامل, همبستگی مثبت بالایی با لذت از تربیت بدنی
دارند (۳۲,۳*۰/۶۵ ۰۱/+>0). نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشاندهندة همسانی درونی مناسب
سوّالات هر خردهمقیاس بود (۶۸/+0,2). نتایج این تحلیل نشان میدهد این پرسشنامه ابزار
مناسبی برای مطالعه لذت از تربیت بدنی در میان دانش آموزان دبیرستان است.
One of the main purposes of physical education is persuading students to participate in physical activity and, development of lifelong participation in an active lifestyle. Researches show that physical education enjoyment is a key factor to achieve these purposes and because research in any field needs a validated appropriate instrument, the purpose of this study was to validate the physical education enjoyment processes questionnaire (PEEPQ). 488 high school students (375 girls and 113 boys) aged 15-18 years, completed PEEPQ. It was used confirmatory factor analysis to examine construct validity; Cronbach's α coefficient to examine item reliability of the instrument; and Pearson correlation coefficient to examine inter-factor reliability. Result of factor analyses confirmed six factors in PEEPQ: Other Referent Competency (6 Items), Teacher Generated Excitement (4 Items), Peer Interaction (5 Items), Parental Encouragement (4 Items), Self-Referent Competency (4 Items), and Activity Generated Excitement (5 Items). Correlation analyses showed that all of these factors had high positive correlations with physical education enjoyment (rs≥0.65, p<0.01). Also, the results of Cronbach's α coefficient showed good internal consistency of subscales for each factor (αs≥0.68). The results of this study reveal that PEEPQ is the appropriate instrument to study physical education enjoyment in high school students.