Abstract:
تداعی بین الگوبی از محرکها و پاسخ صحیح. در نتیجة تنها یک بار همایندی این دو و به
حداکثر رسیدن نیرومندی این ارتباط. با عنوان «یادگیری بینشی» یا «تک کوششی» شناخته
میشود. هدف از انجام این پژوهش مقایسة اثر پیچیدگی و سازمان بر مشاهدة پدیدۀ
یادگیری تککوششی در چهار تکلیف حرکتی با زمانبندی متوالی متفاوت بود. پیچیدگی. با
افزودن یک بخش به تکلیف ساده و سازمان. با افزایش ارتباط زمانی بین قطعات تغییر کرد.
شرکتکنندگان داوطلب (۵ 07-N) موظف بودند الگوهای ارائه شده را با حفظ زمانبندی مطلق
و نسبی تولید کنند. در مرحلة اکتساب. چهار دسته کوشش دوازدهتایی همراه با بازخورد
تمرین شد. آزمون یادداری شامل یک دسته کوشش دوازدهتایی بدون بازخورد بود که ۱۰
دقیقه بعد گرفته شد. تحلیل نتایج آزمون یادداری نشان داد پیچیدگی و سازمان تکلیف بر
تعداد کوششها و میزان خطایی که در مورد زمانبندی مطلق یادگیری تککوششی در آن
مشاهده شده اثر معنیداری نگذاشت. در حالی که تنها وقتی سازمان تکلیف کم بود.
پیچیدهتر شدن تکلیف باعث شد میزان خطای زمانبندی نسبی افزایش یابد. نتایج. جدایی
سازوکارهای کنترلی درگیر در زمانبندی نسبی و مطلق را تایید کرد.
Association is identified between patterns of stimulus and correct response, as a result of only once association and maximizing strength in relation with them, it is called insightful or one trial learning . The purpose of this research was to compare complexity and organization effects of task on one trial learning phenomenon in 4 sequential timing motor tasks. Complexity changed by adding one sequence to simple task and organization increased by adding the relationship between sequences. N=75 volunteer subjects had to perform presented patterns by keeping absolute and relative timing. Acquisition trails was 4 blocks (12 trails) with knowledge of result. Retention test which including 12 trails, was performed by 10 minute delay and without knowledge of result. Analyzing the retention test showed that the effects of task complexity and organization was not significant on number and level of absolute timing`s errors that the one-trail learning was showed. However, when organization of task was low, the more complex task had more relative timing error. In general, results verified dissociation of control mechanisems that involved in relative and absolute timing.