Abstract:
توجه به سلامت روانی بهویژه سلامت روانی دختران اهمیت زیادی دارد. براساس معارف دینی از جمله مهمترین عواملی که سبب ارتقای سلامت روان میشود، شادکامی همراه با اطاعت خداوند، پرهیز از گناه، احیای ارزشها و تحول معنوی است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه سلامت روان و شادکامی با ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان دختر دانشگاه قم به روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه قم در سال تحصیلی 1397-1396 بود که تعداد 351 نفر از آنها بهروش نمونهگیری طبقهای برای گروه نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سلامت روان گلدبرگ و شادکامی آکسفورد جمعآوری و بهروش همبستگی پیرسون، آزمون تی و تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین سلامت روان و شادکامی رابطه مثبت و معناداری است. همچنین شادکامی با مؤلفههای سلامت روان شامل سلامت جسمانی، اضطراب و بیخوابی، نارساکنشوری اجتماعی و افسردگی بهترتیب با ضرایب همبستگی 150/0، 336/0، 619/0 و 459/0 رابطه معناداری داشت و بین شادکامی دانشجویان باتوجه به متغیرهای سن، تحصیلات و وضعیت تأهل تفاوت معناداری وجود داشت، اما بین شادکامی دانشجویان دانشکدههای مختلف تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین سلامت روان با سن و دانشکدههای مختلف رابطه معناداری نبود، اما بین سلامت روان با تحصیلات و وضعیت تأهل تفاوت معناداری مشاهده شد. باتوجه به نتایج بهدست آمده پیشنهاد میشود زمینه افزایش شادکامی فطری، معقول و مورد تأیید آموزههای دینی در بین دانشجویان فراهم شود.
Paying attention to mental health, particularly girls mental health, is very important.
According to religious teachings, happiness, as well as obedience to God, avoidance
of sin, revival of values, and spiritual change, are among the most important
factors of improving mental health. This descriptive research was conducted with
the purpose of analyzing the relationship of mental health and happiness with
demographic characteristics of girl students of University of Qom. The population
included all girl students of University of Qom in the academic year 2017-2018
and 351 girls were selected as the sample by the stratified sampling. The data
were gathered by Goldberg's general health questionnaire and Oxford happiness
inventory and they were analyzed by the Pearson correlation coefficient, t-test, and
analysis of variance. The results showed that there is a positive and meaningful
relationship between mental health and happiness. In addition, happiness has
a significant relationship with the aspects of mental health including physical
health, anxiety and insomnia, social dysfunction, and depression, respectively, with
correlation coefficients of 0/150, 0/336, 0/619, and 0/459. There is a meaningful
difference among students' happiness in terms of the variables of age, education, and
marital status, but there is not a meaningful difference among students'happiness
in different faculties. Mental health does not have a significant relationship with
age and different faculties, but it has a significant relationship with education and
marital status. According to the results, it is suggested that students are provided
with the opportunity to increase their intrinsic and rational happiness which is also
approved by religious teachings.