Abstract:
خاطرهنگاری به شکل زندگینامهی خودنوشت، از گونههای رایجی بود که میان زنان تاریخ معاصر ایران مقبول افتاد و عرصهای برای نمایش «خود» در پرتو شناخت «دیگری» شد. این مقاله با رویکرد تفسیریـهرمنوتیکی در چارچوب مفهومی «هویت روایی پل ریکور» در پی پاسخ به پرسش چگونگی بازنمایی «دیگری» در روایت زنان خاطرهنگار خانوادهی عبدالحسین میرزا فرمانفرما برآمده تا نشان دهد که شرح دیگری چگونه بخشی از هویت روایی نویسنده را شکل داده است. از کاربست این چارچوب مفهومی چنین برداشت میشود که بازنمایی «دیگری»، ارتباطی مستقیم با منظومهی گفتمانی مورد حمایت راویان داشته است؛ زیرا همانگونه که توصیف «دیگری» در خاطرات مریم فیروز، ارتباطی مستحکم با دیدگاه حزبی و ایدئولوژیک و هویت بازنماییشده در پرتو آن دارد، در اثر ستّاره فرمانفرماییان، هویت جنسیتی زن با بازنمایی خودپندارهای متفاوت با واقعیت اجتماع مردسالار، ملاک توصیف بوده است. توصیفی که در اثر مهرماه فرمانفرماییان، فارغ از شدت تاثیر دو دیدگاه ذکرشده، در گفتمانی همدلانه با گذشتهی سپریشده، قابل مشاهده است.
Recollection in the form of self-litigation was one of the common forms that was accepted among contemporary Iranian women and became an "arena" for displaying "self" in the light of the recognition of "another." This paper deals with a hermeneutical interpretation approach in the conceptual framework " Paul Rickworth's narrative identity "Following the answer to the question of how" another "is represented in the narrative of women, the memoir of the family, Abdul Hussein Mirza Farmanfarma, has come to show that another description forms a part of the author's narrative identity. From this conceptual framework such It has been argued that the "other" representation has a direct connection to the narrator's discourse system. The underlying reason is that the "other" description in the memoirs of Maryam Firooz has a strong connection with the party and ideological perspective and the identity represented in it. In the light of the star of the rulers, the gender identity of a woman, with her own representation of a different conception of the reality of the patriarchal community, The description that each month of the governors, regardless of the severity of the influence of the two views, can be seen in the sympathetic discourse with the past.
Machine summary:
دیگری و بازنمایی آن در خاطرات زنان ؛ مطالعه ی موردی : خاطرات دختران فرمانفرما سمیه عباسی ،١ سید هاشم آقاجری ،٢ سیمین فصیحی 3 چکیده خاطره نگاری به شکل زندگی نامه ی خودنوشت ، از گونه های رایجی بود کـه میـان زنان تاریخ معاصر ایران مقبول افتاد و عرصه ای بـرای نمـایش «خـود» در پرتـو شناخت «دیگری » شد.
این هویت روایـت شـده که در نسبت با موقعیت زمان روایت داستان ، گزینشی ، و فقط شامل بخشی از خودی است که راوی دوست دارد معرفی کند، نسبت بـه زمـان حـال هـر روایـت کننـده ای «دیگـری » محسوب می شود که البته در تعامل با دیگر شخصیت ها و اندیشه های بازنمایی شده در اثـر، که شاید بتوان از آنها با عنوان «دیگری غیر از خود» نام برد، ساخته می شود؛ لذا با توجـه به این امر که هر روایتی از زندگی ، در ساحت اندیـشه ی خـاطره نگـار و بـا تکیـه بـر آن بازنمایی می شود، می توان آن اندیشه ی غالب را گفتمـان مـورد پـذیرش راوی دانـست ؛ از این رو هر گفتمان و فردی که در مقابل این اندیشه باشد، برای خاطره نگار «دیگری » رقیب محسوب می شود.