Abstract:
آیات 5 تا 7 سوره طارق به بیان کیفیت خلقت انسان پرداخته است. اختلاف در معنای لغوی و حقیقت «صلب» و «ترائب» سبب اختلاف آراء مفسران در تفسیر این آیات شده تا بدانجا که برخی گمان بردهاند آیات دارای ابهام و تشابه مفهومی است. پژوهش حاضر بهدنبال دریافت مراد و معنای حقیقی صلب و ترائب، بیان نقش زن و مرد در شکلگیری جنین و رابطه علم و قرآن در این باره است. بیشتر مفسران و مترجمان «صلب» را به پشت مردان و «ترائب» را به استخوان سینه زنان معنا کردهاند و «ماء دافق» را به مردان اختصاص دادهاند. این مسئله سبب ایجاد شبهه تعارض علم و قرآن در شکلگیری جنین در انسان شده است. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که مراد از «صلب» پشت و استخوانهای پشت و منظور از «ترائب» سینه و استخوانهای جلو سینه و در نتیجه مراد از «من بین الصّلب و التّرائب» کل بدن است و زنان و مردان در شکلگیری جنین، دارای نقش فاعلی و قابلی هستند که این مسئله از نظر مفهومی با یافتههای علم پزشکی جدید سازگاری دارد.
The verses 5 to 7 of chapter al-Tariq state the quality of human creation. Differences on the literal meaning and reality of "loins" and "breast-bones" have led to the differences of opinion among commentators on how to interpret these verses. Thus, some have speculated that these verses have ambiguity and conceptual similarity. The present study seeks to understand the true meaning of "loins" and "breast-bones, the role of men and women in the formation of the fetus and the relationship between science and the Qur'an in this regard. Most commentators and translators have attributed " loins" to the backs of men and "breast-bones" to women's chest bones, and the "effusing fluid" to men. This has raised doubts about the conflict between science and the Qur'an in the formation of the fetus in humans. The results of this study indicate that the meaning of "الصلب" is back and the bones of the back and the meaning of "الترائب" is chest and front bones of the breast. In conclusion, the phrase "between the loins and the breast-bones" implies the whole body and both man and women contribute in the formation of the fetus. They have an active and accepting role, which is conceptually compatible with the findings of modern medical sciences.
Machine summary:
(رضايي اصفهاني، 1387: 2 / 158) صاحب تفسير نمونه نيز، ابتدا شش قول را در اين باره آورده و برخي را هم نقد کرده (مکارم شيرازي و ديگران، 1374: 26 / 368 ـ 366) سپس نظر خود را چنين آورده است: «در آيات فوق (به دليل جهندگي ماء دافق) تنها سخن از نطفه مرد در ميان است و شرکت دادن زن در اين بحث قرآني مناسب به نظر نميرسد، بلکه مناسبترين تعبير همان است که گفته شود قرآن به يکي از دو جزء اصلي نطفه که همان نطفه مرد و براي همه محسوس ميباشد، اشاره کرده و منظور از «صلب» و «ترائب» قسمت پشت و پيش روي انسان است؛ چراکه آب نطفه مرد از ميان اين دو خارج ميشود.
(معرفت، 1415: 6 / 64) يکي از قرآنپژوه در اثبات ديدگاه دوم چنين استدلال ميکند: «اين معنا با کلام علامه طباطبايي (مراد کل بدن انسان باشد) نيز قابل جمع است و با مباني علمي هم ناسازگاري ندارد؛ بلکه علم مؤيد آن است؛ چراکه قرآن ميفرمايد: «مني مرد از بدن او که بين پشت و جلوي او (که منظور محل آلت تناسلي اوست) خارج ميشود» و اين مطلب با ظهور آيه شريفه که صفت براي «ماء دافق» است سازگارتر است.