Abstract:
برزخ، جهان سومی است که ارواح همه انسانها پس از مرگ تا روز قیامت در آن قرار میگیرند. بنا بر دیدگاههای موجود در تفاسیر، حیات برزخی، از موارد اختلافی بین شیعه و اهل سنت است تا جایی که برخی از اهل تسنن اعتقاد به ارتباط با ارواح درگذشتگان را حرام میدانند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و در مواردی علمی و با استفاده از ابزار کتابخانهای نشان میدهد که مفسران در مفهوم حیات برزخی، به توسعه مفهوم آیات از منظر روایات نیاز دارند و با اکتساب اختلاف دیدگاه تفاسیر شیعه و سنی، تحلیل و نقد منصفانه، مفهوم اصیل عالم برزخ و حیات برزخی را میتوان تبیین کرد تا با استناد به آن مفاهیم، اختلاف بین مفسران در مواردی چون استعانت از ارواح اولیای الهی، استغاثه و توسل به ایشان بعد از وفاتشان و زیارت قبور مردگان، مرتفع گردد.
hell is the Third World's bosom in which the souls of all human
beings are held after death until the Day of Judgment. According
to the views in the commentaries, the hell life is one of the disputes
between the Shiae and the Sunni, To the extent that some
Sunnis hold the belief that the dead are related to spirits. This article
demonstrates in a descriptive-analytic way and in some cases
using library tools. Commentators need to develop the concept
of verses from the perspective of traditions in the concept of the
life of hell By acquiring a divergent view of Shiite and Sunni interpretations,
Fair analysis and criticism, The original meaning of the
world of hell and the life of htll can be explained. In order to address
those concepts, the dispute between the commentators is
resolved in cases such as calling upon the divine spirits, exhorting
and resorting to them after their deaths, and visiting the graves of
.the dead
Machine summary:
اين مقاله با روش توصيفي تحليلي و در مواردي علمي و با استفاده از ابزار کتابخانهاي نشان ميدهد که مفسران در مفهوم حيات برزخي، به توسعه مفهوم آيات از منظر روايات نياز دارند و با اکتساب اختلاف ديدگاه تفاسير شيعه و سني، تحليل و نقد منصفانه، مفهوم اصيل عالم برزخ و حيات برزخي را ميتوان تبيين کرد تا با استناد به آن مفاهيم، اختلاف بين مفسران در مواردي چون استعانت از ارواح اولياى الهى، استغاثه و توسل به ايشان بعد از وفاتشان و زيارت قبور مردگان، مرتفع گردد.
مقدمه امکان وجود برزخ در ميان اين جهان و سراى آخرت، به عنوان جهان سوم را مسلمانان با استناد به آيه شريفه «وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلي يَوْمِ يُبْعَثُونَ»؛ ( مؤمنون، 100) پذيرفتهاند و معتقدند ارواح همه انسانها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مىگيرند.
تبيين اين بحث نشان ميدهد بعد از خروج انسان از عالم مادي، در عالمي وارد ميشود که تا برپايي قيامت در آن متوقف است و در اين موقف، حياتي ويژه و متناسب با شرايط و اوصاف مخصوص به آن دارد و اين مسئله از مواردي است که طرح آن از سوي مفسران براي اثبات حيات برزخي مورد توجه قرار ميگيرد.
در صدر اسلام اصل معاد و قيامت بر اثر تكرار آيات و كثرت تبيين، تفسير و تشريح نبوي (صلي الله عليه و آله و سلم) براي همگان روشن بود، ولي برزخ روشن نبود؛ برخي ميپنداشتند انسان پس از مرگ موقّتاً از بين ميرود يا گمان ميكردند حيات برزخي زندگي بيثمري است.