Abstract:
از منظر برخی نظریهپردازان فراغت، هسته اصلی یا مهمترین مؤلفه سبک زندگی است. در حالی که سیاستهای موجود در این حوزه فاقد نظریة خطمشی منسجمی است که به طور شفاف وضعیت مطلوبی را که سیاستگذاران در صدد تحقق آنند، تبیین کند و روشنگر چارچوب عمل حاکمیت در این حوزه باشد. در پژوهش حاضر برآنیم تا با استفاده از مفاهیم برخاسته از منابع حکمی و روایی مبانی نظریة خطمشی در این خصوص را سامان دهیم. در بررسی منابع حکمی در جستجوی ریشههای فراغت جویی روش تحقیق مورد استفاده روش قیاسی-برهانی و دلالتپژوهی است. مفهوم محوری برای تحقق رضایت و آرامش و بهجت، درک جایگاه لذت و انواع و مراتب و ویژگیهای هریک از این انواع و مراتب است. لذت به دو امر وابسته است: یکی رسیدن به کمالی که خیر است؛ دوم به ادراک آن، از آن جهت که کمال خیر است. بر این اساس حوزه فراغت افراد به صورت کلان منطقه الفراغی نیست که دین برای آن برنامهای نداشته باشد، بلکه لازم است، رشد دهنده و در جهت کمال فرد تعریف شود. علاوه بر ویژگی غفلتزدایی، باید بستری برای سوق دادن فرد در جهت لذات برتر و بالاتر تلقی شود. در صورت پیوند فرد با نظامهای معنایی ناسازگار با فطرت، فرد دچار شیء وارگی و از خودبیگانگی میشود و تنها اتحاد و پیوند با نظام معنایی که مطابق با فطرت وی است لذت و آرامش عمیق و پایدار ایجاد میکند.
From the perspective of some leisure theorists, the core or the most important component of leisure is lifestyle. While the policies in this area does not have a coherent policy theory to illustrate clearly ideal status that policy-makers are going to achieve it. In the present study, it is tried to organize a formulation of policy theory using concepts derived from legal and “transcendent wisdom” sources. The research method used is deductive-argumentative and semantic research method. The central concept for realizing satisfaction and peace and well-being is to understand the place of pleasure and all kinds and levels and its characteristics. Pleasure depends on two things: one is to reach perfection, which is the good. The second is to understand it, because perfection is the good. Therefore, it is necessary to define the field of leisure growing towards perfection. In addition to the characteristic of anti-neglect, a platform should be considered to lead the person to higher and higher pleasures. Therefore, if the connections of a person with meaningful systems is incompatible with Fetrat, this person will suffer from becoming objectification and alienation.