Abstract:
این مقاله به دنبال تبیین عوامل و پیامدهای استعجال و ارائه راهکار برای مقابله و درمان آن به عنوان
نقیصه اخلاقی و معرفتی در حوزه معارف مهدوی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف است. استعجال هم از آن رو که ناشی از ضعف نفس و
نشانه ضعف ایمان و عدم تمکین قلبی در برابر اراده و حکمت الهی است نکوهش شده و هم از آن جهت که
مفاسد و پیامدهای بدی به دنبال دارد نکوهیده است. سوّال این است که عوامل استعجال به عنوان یک
آسیب در حوزه معارف مهدوی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف کداماند؟ و موضع پیشوایان معصوم در برابرآن چیست؟ این پژوهش
بهصورت نقلی -تحلیلی انجامگرفته و یافتههای تحقیق بیانگرآن است که ضعف نفس همراه با عواملی
مانند: جهل و بیبصیرتی، ضعف ایمان. سودجویی.؛ دنیاطلبیء ناشکیبایی در برابر آراده و حکمت آلهی در
این مسئله نقشآفرینی میکند. عدم تمکین در برابر اراده و حکمت الهی و اقدام به انجام کارهای نابخردانه
همچنین روی آوری به تطبیق و توقیت که هرکدام از آنها نیز مورد نهی و نکوهش واقع شدهاند و
پیامدهای مخربی براعتقادات دینی مردم خواهند داشت از پیامدهای استعجال محسوب میشوند. هدف
پژوهش، بصیرت افزایی موّمنان مهدوی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و پیشگیری از انحرافات در حوزه معارف مهدوی تا است.
Accelerated bedrock, consequences and solutionsThis article seeks to explain the causes and consequences of transgression and provide a solution to deal with and treat it as a moral and epistemological defect in the field of Mahdawi education. hurrying up has been condemned both because it is due to the weakness of the soul and as a sign of the weakness of faith and the lack of heartfelt obedience to God's will and wisdom, and because it has led to corruption and bad consequences. The question is, what are the factors of transgression as a harm in the field of Mahdawi education? And what is the position of the infallible leaders against it? This research has been done in a narrative-analytical way and the research findings show that the weakness of the soul along with factors such as ignorance and blindness, weakness of faith, profiteering, worldliness, impatience against God's will and wisdom play a role in this issue. Disobedience to the divine will and wisdom, and unwise actions, as well as resorting to adaptation and expectation, each of which has been banned and condemned and will have devastating consequences on people's religious beliefs, are among the consequences of transgression. The aim of the research is to increase the insight of Mahdawi believers (AS) and to prevent deviations in the field of Mahdawi (AS) knowledge.
Machine summary:
در این حکومت، عدل الهی در تمام ابعاد و زوایای زندگی انسان حتی در اندرونی خانهها نیز نفوذ خواهد کرد (نعمانی، 1397ق: 297)، هیچ فرد نیازمندی در سایه این حکومت نخواهد بود؛ همه در سایه عدلگستری مهدوی( خود را مستغنی مییابند (شیخ مفید، 1413ق: ج2، 381)، عقول مردم جمع و افکارشان کامل شده (کلینی، 1407ق: ج1، 25؛ شیخ صدوق، 1359: ج2، 675؛ علامه مجلسی، 1404ق: ج1، 80؛ دوانی، 1378: 1115) و حال عموم مردم نیکو میشود (شیخ صدوق، 1359: ج2، 647) در زمان آن حضرت( نعمت، فراوان و مردم در راحتی بوده و از وی رضایت خواهند داشت (ابن حماد 1423ق: 238؛ شیخ طوسی، 1425ق: 178؛ اصفهانی، 1428ق: ج1، 149؛ اربلى 1421ق: ج2، 981).
ک: ویکیپدیا، آذر 1397) ائمه( با ذکر ویژگیهای منجی، و ویژگیهای علائم ظهور بهویژه علائم حتمی ظهور، معیار را بیان و حجت را تمام کرده و جلوی تطبیق نابجا را گرفتند و در مقابل برخی که تلاش داشتند عنوان «مهدی» را بهعنوان کسی که برای نجات مردم و عدالتگستری جهانی قیام میکند بر خود آنان منطبق سازند نیز موضعگیری کردند، آنها را راهنمایی کرده و خطای آنها را گوشزد کردهاند و با ذکر اینکه این کار برای شخص خاصی، میسر میشود به تبیین ویژگیهای «مهدی موعود»، «عصر مهدوی» و نشانههای پیش از ظهور، پرداختهاند (کلینی، 1407ق: ج1، 341؛ نعمانی، 1397ق: 168؛ طبرسی، 1376: ج2، 240) و در برخی روایات، امام در پاسخ سؤال از «قائم» از القاب امام زمان( (ابن صباغ، 1422ق: ج2، 1104؛ حسینی شوشتری، 1409ق: ج13، 90)، ضمن نفی خود بهعنوان «قائم» به مفهوم ویژه آن، به بیان ویژگیهای آن حضرت پرداخته (نعمانی، 1397ق: 169نیز ر.