Abstract:
این پژوهش با روش تحلیل محتوا نمایش پوشش چادر و شناسایی تصویری که از زن چادری در سریالهای تلویزیونی دیده میشود، را بررسی کرده است. برای بررسی این امر، از مجموع ۱۰۷سریالی که در سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ برای اولین بار در شبکههای اول، دوم و سوم سیما بهنمایش درآمده بود، ۲۰سریال بهصورت نمونهگیری تصادفی سیستماتیک انتخاب و میزان و نحوه نمایش پوشش زنان با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی اندازهگیری شد. نتایج تحقیق حاکی است که پوشش چادر در مجموع ۵/۲۹درصد از کل نمایشهای پوشش زنان در سیما را شامل میشود. همچنین نمایش پوشش چادر در میان زنان متأهل و بیوه، میانسال و مسن، دانشجو، خانهدار و یا مشاغل ردهپایین بیش از سایر ردههای متناظر بود. در مجموع بهنظر میرسد، تلویزیون بیش از آنکه مروج پوشش چادر باشد، طبق عرف جامعه آن را بهنمایش گذاشته است و این مطلب ناشی از لایههای مختلفی است که در برنامهسازیهای تلویزیونی اثرگذارند.
The present study uses content analysis to examine the presentation of Chador hijab and identify the image of women covering Chador in TV series. To investigate it, from 107 series that were shown for the first time in the channels one, two and tree of official television of IRIB from 1990 to 1992, 20 series were selected by systematic random sampling and the amount and manner of showing Women's coverage were measured using quantitative content analysis. The research results show that Chador hijab makes up 29.5% of the total number of women's clothing shows on TV series. Also, the display of Chador was more popular among married and widowed women, middle-aged and elderly, students, housewives and low-level jobs than others. Overall, it seems that IRIB TV shows public covering of women than trying to over present women using Chador and it's probalbely due to the fact that making TV program has different and multiple layers that each producing layer has its own attitude to hijab.