Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل موثر بر پذیرش رایانش ابری توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاه تبریز و علوم پزشکی بر اساس نظریه اشاعه نو آوری راجرز انجام شده است.روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی انجام شده است. جامعهی آماری کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاه تبریز و علوم پزشکی تبریز به تعداد 55 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ با ضریب 2/92/0 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عامل اکتشافی) استفاده شد. یافتهها: مزیت نسبی، آزمون پذیری، پیچیدگی، سازگاری، و قابلیت رویت نتایج، مهمترین ویژگیهای رایانش ابری هستند که به وسیله تحلیل عامل اکتشافی مشخص شدند، علاوه بر پنج ویژگی فوق، دو عامل دیگر در این پژوهش شناسایی و با عنوانهای "فرصت آزمون" و "عدم احساس نیاز به رایانش ابری" نامگذاری شدند. یافتههای رگرسیون چند متغیّره نشان داد از بین متغیّرهای مستقل، متغیّرهای آزمون پذیری، سازگاری و عدم احساس نیاز به رایانش، پیچیدگی، مزیت نسبی و فرصت آزمون پیشبینهای معنیداری در پذیرش رایانش ابری هستند که در مجموع 31 درصد از واریانس متغیّر وابسته را تبیین میکنند. یافتههای پژوهش حاضر نظریه اشاعه نوآوری نظریه راجرز (2003) را در زمینه درک ویژگی رایانش ابری توسط کتابداران دانشگاههای تبریز و علوم پزشکی تایید کرد.اصالت/ ارزش: با توجه به جدید بودن موضوع رایانش ابری و مزایای آن برای کتابخانهها، پژوهش حاضر میتواند افقهای جدیدی را برای کتابخانهها و کتابداران بگشاید.
Machine summary:
با توجه به اينکه در زمينه عوامل اثرگذار بر پذيرش رايانش ابري در بين کتابداران تا به حال انجام نشده است پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسي عوامل موثر بر پذيرش رايانش ابري کتابداران دانشگاه تبريز و علوم پزشکي مشخص سازد که آيا بين ويژگيهاي رايانش ابري (مزيت نسبي، آزمون پذيري، پيچيدگي، سازگاري، مشاهده پذيري، فرصت آزمون و عدم احساس نياز به رايانش ابري) و آهنگ پذيرش رابطه معنيداري وجود دارد؟ پيشينه پژوهش در ايران بررسيهاي اشاعه نوآوري در حوزه هاي علمي مختلف از جمله ، نوآوري در بخش نظام آموزش و پرورش (هاشمي، ١٣٨٥ و حسيني خواه ، ١٣٨٧)، آموزش عمومي (توراني، آقايي و منطقي، ١٣٩١)، رسانه - هاي جمعي (ضحاکي، ١٣٧٨)، يادگيري الکترونيکي (وکيلي، ١٣٩٢)، حسابداري مديريت (سلشي ، ژاکوب ، ٢٠١٠، ترجمه مشهدي زاده ، ١٣٩١) پژوهش هايي انجام شده است .
مطالعه پيشينه ها نشان ميدهدکه پژوهش هاي انجام شده در داخل و خارج به بررسي عوامل موثر بر پذيرش نوآوريها در زمينه هاي مختلف پرداخته اند و در اين زمينه از نظريه نوآوري راجرز بهره برده اند اما تا انجام پژوهش حاضر پژوهشي مبني بر پذيرش رايانش ابري به عنوان يکي از فناوريهاي برتر عصر حاضر که ميتواند مزايا و امکانات قابل توجهي براي رشته علم اطلاعات و دانش شناسي و کتابداران داشته باشد انجام نشده است پژوهش حاضر در نظر دارد عوامل موثر بر پذيرش رايانش ابري توسط کتابداران دانشگاهي دانشگاه تبريز و علوم پزشکي را بر اساس نظريه اشاعه نوآوري راجرز مورد بررسي قرار دهد.