Abstract:
هدف: با توجه به نقش مهم عاملان اطلاعرسانی و دانششناسی در پیمایش و ارزیابی کم و کیف توسعۀ علم در سطوح مختلف نهادی و فردی، یکی از صلاحیتهای لازم برای آنها شایستگی پژوهشی است. در این راستا تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگیهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. دادههای مطالعه از 102 دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی به روش نمونهگیری طبقهای با لحاظ کردن مقاطع کارشناسیارشد و دکتری تخصصی جمعآوری شد. برای اندازهگیری شایستگیهای تحقیقاتی از زیر مقیاسهای مهارتهای انجام و مدیریت تحقیق و تفسیر و انتقال دانش پرسشنامۀ توسعۀ دانشجویان و برای گردآوری دادههای مربوط به منتورینگ از پرسشنامۀ منتورینگ اسلامی استفاده شد.
یافتهها: میانگین کل منتورینگ اسلامی 78/3 و شایستگیهای پژوهشی برابر با 84/3 بوده است که بیانگر وضعیت مناسب دانشجویان است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان میدهد که همۀ مولفههای نهگانه منتورینگ اسلامی به جز چالشانگیزی، مشاوره و معاشرت علمی رابطۀ معناداری با صلاحیتیابی پژوهشی دانشجویان دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر معناداری مدل بوده و نشان میدهد مقدار قابل توجهی از واریانس صلاحیتیابی پژوهشی دانشجویان توسط مولفههای منتورینگ اسلامی تبیین می‍شوند.
اصالت/ ارزش: مطالعۀ حاضر وضعیت علاملان حرفهای آیندۀ علم اطلاعات ودانششناسی و پیشبینیپذیری آن بر اساس یکی از راهبردهای تربیتی سازگار با شرایط فرهنگی حاکم را بررسی کرده است.
Purpose: Due to the important role of Information Sciences and Knowledge Studies agents in scrutinizing and evaluating the quality and quantity of science development at various institutional and individual levels, one of the competencies required for them is research competencies. The aim of present study was to investigate role of Islamic mentoring in development of research competency between Information Sciences and Knowledge Studies graduate Students
methods: Correlation design was used. The sample was selected from graduate Students of Tehran universities. Then, 102 cases were selected using the ratio of "sample size to number of variables" calculation and Stratified random sampling method; To measure students' research competency, Sub-scales of performing & managing research and interpreting & transferring knowledge of student development questionnaire was used.
Results: The results showed that the mean of Islamic mentoring and student’s research competency are 3.78 and 3.84 which were in a desirable condition. The results of correlation analysis indicated that the correlation coefficients of all factors of Islamic mentoring with research competency were significant and positive, except challenging, counseling and networking. Regression analysis indicates that the regression equation is significant and shows significant amount variance of research competency are explained by mentoring.
Machine summary:
علم اطلاعات ودانش شناسي ،منتورينگ اسلامي ،شايستگي پژوهشي ،دانشجويان تحصيلات تکميلي تحقيقـات اطـلاع رسـاني و کتابخانـه هـاي عمـومي؛ فصـلنامۀ Research on Information Science and Public Libraries; The Quarterly Journal of Iran Public علمـي -پژوهشـي؛ دورة ٢٥،شـمارة ٤،پيـاپي ٩٩،زمسـتان Successive ;٤.
The Role of Islamic Mentoring in Developing the Research Competencies of Graduate Students in the Field of Knowledge and Information Science Husein Taqavi (Corresponding Author) Assistant Prof.
Thus the purpose of the present study is to investigate the role of Islamic mentoring in developing the research competencies of graduate students of Knowledge and Information Science.
Keywords: Knowledge and Information Science (KIS), Islamic mentoring, Research competency, Graduate students.
Canadian Association of Research Libraries 623 يکي از صلاحيت هايي کـه از دهـۀ پـيش تـاکنون مـورد توجـه قـرار گرفتـه اسـت ، مهـارت تحقيقاتي به عنوان يک ويژگي پويـاي فـردي اسـت کـه بيـانگر آمـادگي روان شـناختي ،علمـي و عملي کلي فرد بوده و امکان تشخيص تحليلي مسائل ، طراحي و کاربرد تحقيـق و آمـوزش نتـايج کاربردي آن در کار حرفه اي را براي فرد فراهم مي کند.
در تحقيـق حاضر نيز وضعيت تعاملات ارشادگرانه بر اساس مباني فرهنگي اسلامي ارزيابي شـده و نقـش آن در پيش بيني توسعۀ مهارت هاي تحقيقاتي دانشجويان تحصيلات تکميلـي رشـتۀ علـم اطلاعـات و دانش شناسي بررسي شده است .
org/alsc/publications- resources/mentoring Association of College & Research Libraries (2017).
The Role of Islamic Mentoring in Developing the Research Competencies of Graduate Students in the Field of Knowledge and Information Science.