Abstract:
هدف این مطالعه، تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای پایۀ دهم بر اساس آموزش سواد رسانهای است. برای نیل به این هدف، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که در این کتاب، مجموعا 110 مورد مرتبط با آموزش سواد رسانه ای وجود دارد که از این تعداد 43 مورد (39/ 90%) متعلق به مولفههای ناظر بر اهداف آموزش سواد رسانهای میباشد که در میان مولّفههای ناظر بر اهداف آموزش سواد رسانهای، مولّفة مهارت پرسشگری درباب پیام های رسانه ای با 24 مورد (55/ 81%) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. همچنین، در میان مولّفههای ناظر بر محتوای آموزش سواد رسانهای، مولّفة آشنایی با شیوه های اقناع مخاطب در گونههای مختلف رسانه با 14 مورد (20/ 89 %) بیشترین فراوانی را دارد. بر اساس این یافتهها، بازنگری کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای به ویژه با نظر به تقویت مهارت استدلال، مطالعه و بررسی بیشتر تجربیات نظامهای آموزشی موفق در اجرای برنامۀ درسی سواد رسانهای، استفادۀ از آن جهت غنای برنامۀ درسی تفکر و سواد رسانهای و تدوین برنامۀ درسی تفکر و سواد رسانهای در مقاطع پایینتر تحصیلی پیشنهاد شده است.
.
Machine summary:
فراوانی و درصد توزیع مؤلفههای ناظر به هدف آموزش سواد رسانهای در کتاب درسی تفکر و آموزش سواد رسانهای پایۀ دهم (رجوع شود به تصوير صفحه)همانطورکه نتایج جدول 1 نشان میدهد در کل متن کتاب تفکر و سواد رسانهای پایۀ دهم مجموعاً 43 مورد مرتبط با مؤلفههای ناظر به هدف آموزش سواد رسانهای آمده است، که از این تعداد بیشترین توجه به مؤلفة ایجاد زمینه برای رشد مهارت پرسشگری دربارۀ پیامهای رسانهای، با فراوانی 24 (81/55 درصد)، شده است.
فراوانی و درصد توزیع هریک از مؤلفههای آموزش سواد رسانهاینسبت به کل مؤلفههای اهدافی و محتوایی آموزش سواد رسانهای (رجوع شود به تصوير صفحه) همانطورکه نتایج جدول 3 نشان میدهد، در کل متن کتاب تفکر و سواد رسانهای پایۀ دهم مجموعاً 110 مورد دربارۀ مؤلفههای آموزش سواد رسانهای آمده است که از این تعداد بیشترین توجه به مؤلفة ایجاد زمینه برای رشد مهارت پرسشگری دربارۀ پیامهای رسانهای، با فراوانی 24 (81/21 درصد)، شده است.
در کل متن کتاب تفکر و سواد رسانهای پایۀ دهم مجموعاً 43 مورد مرتبط با مؤلفههای ناظر به هدف آموزش سواد رسانهای آمده است که از این تعداد بیشترین توجه به مؤلفة ایجاد زمینه برای رشد مهارت پرسشگری دربارۀ پیامهای رسانهای، با فراوانی 24 (81/55 درصد)، شده است.
یافتههای مربوط به این سؤال نشان میدهد که درکل متن کتاب تفکر و سواد رسانهای پایۀ دهم مجموعاً 110 مورد دربارۀ مؤلفههای آموزش سواد رسانهای آمده است که از این تعداد بیشترین توجه به مؤلفة ایجاد زمینه برای رشد مهارت پرسشگری دربارۀ پیامهای رسانهای، با فراوانی 24 (81/21 درصد)، شده است.