Abstract:
این پژوهه تلاشی است در بازنمود جایگاه نیازسنجی در پژوهشهای مهدوی. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی سامان یافته، و برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعهای _ کاربردی و از لحاظ هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است. این جستار کمبود پژوهشهای کیفی و راهبردی، فقدان الگوی برنامهریزی پژوهشی، ابهام در معیارهای اولویتبندی، حصرگرایی روششناختی در رویکرد به آموزه مهدویت و زمینهسازی برای خلق نظریه را از مهمترین ضرورتهای نیازسنجی پژوهشی در عرصه آموزه مهدویت میداند. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که «مدیریت صحیح مواجهه با شبهات»، «رصد مستمر نیازهای مخاطبان»، «بازنمایی قلمروهای ناکاویده»، «تعمیق رویکرد بینارشتهای»، «تمییز مسائل از مسئلهنماها» و «تناسب محتوای پژوهشی با شرایط محیطی» از جمله بروندادهای مهم در نیازسنجی مهدویتپژوهی است. افزودنی است که در این مقاله به گستره و سطوح نیازهای پژوهشی در عرصه آموزه مهدویت نیز اشاره شده است.
This study is an attempt to represent the need assessment in Mahdavi research.
This paper is organized by descriptive-analytical method, and is a qualitative
research in terms of the achievement or result of research-development-applied
research and in terms of the purpose of exploratory research and in terms of the
type of data used.
This research highlights the lack of qualitative and strategic research, the lack of
a research planning model, the ambiguity in prioritization criteria, the
methodological constraint on the approach to Mahdaviyyat teaching, and the
context for creating theory. Research needs assessment in the field of
Mahdaviyyat teachings.
The results of analyzing and compiling the collected data show that "correct
management of dealing with suspicions", "continuous monitoring of audience
needs", "representation of undeveloped territories", "deepening the
interdisciplinary approach", "distinguishing issues from problems" and
"Proportion of research content to environmental conditions" is one of the
important outputs in Mahdaviyyat research needs assessment. In this article, the
scope and levels of research needs in the field of Mahdaviyyat doctrine are also
mentioned.
Machine summary:
این جستار کمبود پژوهشهای کیفی و راهبردی، فقدان الگوی برنامهریزی پژوهشی، ابهام در معیارهای اولویتبندی، حصرگرایی روششناختی در رویکرد به آموزه مهدویت و زمینهسازی برای خلق نظریه را از مهمترین ضرورتهای نیازسنجی پژوهشی در عرصه آموزه مهدویت میداند.
نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که «مدیریت صحیح مواجهه با شبهات»، «رصد مستمر نیازهای مخاطبان»، «بازنمایی قلمروهای ناکاویده»، «تعمیق رویکرد بینارشتهای»، «تمییز مسائل از مسئلهنماها» و «تناسب محتوای پژوهشی با شرایط محیطی» از جمله بروندادهای مهم در نیازسنجی مهدویتپژوهی است.
اولویت پژوهشی همه ابعاد پژوهش را تحت تأثیر خود قرار میدهد و از این رو انتخاب آنها همواره از اهمیت ویژه برخوردار است، اما تاکنون الگویی فراگیر برای طی مراحل نیازسنجی پژوهشی با انتخاب اولویتها در حوزه آموزه مهدویت ارائه نشده و به همین دلیل پژوهش در عرصه آموزه مهدویت اغلب به کمتوجهی به مسائل واقعی متهم گـردیده است.
به هر روی در این مقاله، فرض بر این بوده كه قلمروها و نیازهای فراوانی در حوزه مطالعات مهدویت ناکاویده باقی مانده است و نیازسنجی پژوهشی نیز به همین دلیل اهمیت پیدا میکند.
تعیین نیازهای پژوهشی در حوزه مطالعات آموزه مهدویت با رویآوردهای گوناگون و تعمیق مطالعه میانرشتهای در عرصه آموزه مهدویت از این جهت اهمیتی دوچندان دارد.
نیازسنجی پژوهشی در عرصه آموزه مهدویت این امکان را فراهم میسازد تا با رصد مسائل قابل اهتمام و تأمل و اولویتبخشی به آنها مرزی روشن میان نیازهای واقعی و غیرواقعی محقق شود.