Abstract:
در این تحقیق با بررسی یکی از ویژگیهای منشی هدایتگر اخلاقی که درصدد راهنمایی دیگران به انجام کار خوب و ترک کار بد است؛ یعنی خوشخلقی- تندخلقی، به تحلیل نقش آنها در متقاعدسازی مخاطب پرداخته شده است. بررسی متون نقلی و تحلیل منطقی، این نتیجه را به دست داده است که هر یک از منش خوشخلقی و تندخلقی، در متقاعدسازی مخاطب نقش دارند. برای خوشخلقی طبق اطلاعات به دست آمده از متون و مشارکت کنندگان در تحقیق، 25 کد رفتاری متقاعدکننده برشمرده شده و در میان مصادیق متعدد تندخلقی، پنج رفتار «واکنش اعراضی»، «عبوست»، «عدم مدارا»، «عتاب» و «مهار خشم»، از منظر آیات و روایات مورد تحقیق قرار گرفته است. این تحقیق بیانگر آن است که خوشخلقی و تندخلقی - هر یک - از دو مسیر مرکزی و پیرامونی، به متقاعدسازی مخاطب منجر میشوند.
Machine summary:
بازنگرشی به اثربخشی «خوشخلقی- تندخلقی»هدایتگر اخلاقی در متقاعدسازی مخاطب تاریخ دریافت: 9/4/1397 تاریخ پذیرش: 28/11/1398 ماریه سیدقریشی 1 ابراهیم نزهت 2 عبدالله عمادی 3 چکیده در این تحقیق با بررسی یکی از ویژگیهای منشی هدایتگر اخلاقی که درصدد راهنمایی دیگران به انجام کار خوب و ترک کار بد است؛ یعنی خوشخلقی- تندخلقی، به تحلیل نقش آنها در متقاعدسازی مخاطب پرداخته شده است.
بررسی متون نقلی و تحلیل منطقی، این نتیجه را به دست داده است که هر یک از منش خوشخلقی و تندخلقی، در متقاعدسازی مخاطب نقش دارند.
برای خوشخلقی طبق اطلاعات به دست آمده از متون و مشارکت کنندگان در تحقیق، 25 کد رفتاری متقاعدکننده برشمرده شده و در میان مصادیق متعدد تندخلقی، پنج رفتار «واکنش اعراضی»، «عبوست»، «عدم مدارا»، «عتاب» و «مهار خشم»، از منظر آیات و روایات مورد تحقیق قرار گرفته است.
همچنین در روایات به مواردی برمیخوریم که بین آنها و توصیه به خوشخلقی، تناقض اولیهای وجود دارد و به نظر میرسد لزوم خوشاخلاقی هدایتگر را نقض میکند؛ چه که همه روایات توصیه به خوشرفتاری در هنگام هدایتگری نکردهاند، بلکه در برخی روایات از آن نهی شده است!
6. امکان تزلزل در رابطه: در مواردی که بین هدایتگر و مخاطب، رابطه دوستانه یا خویشاوندی وجود داشته باشد و برای مخاطب حایز اهمیت باشد؛ به طوری که نگران از دست دادن آن باشد، ابراز اقدامات تندخلقی ممکن است او را وادار به تغییر رفتار برای حفظ رابطه کند؛ چنانکه این شرط در تحلیل عتاب و اعراض، ذکر شد.
در این تحقیق، با بررسی یکی از ویژگیهای منشی هدایتگر اخلاقی که درصدد راهنمایی دیگران به انجام کار خوب و ترک کار بد است؛ یعنی خوشخلقی- تندخلقی، به تحلیل نقش آنها در متقاعدسازی مخاطب پرداخته شد.