Abstract:
بحران های قومی، یکی از جدی ترین چالش های امنیت ملی برای دولت-ملت های مدرن می باشد. بایستی برای مدیریت بهینه این بحران ها، هرچه بیشتر بر روی مدیریت مرحله پیش از بحران، و به طور خاص «پیش بینی بحران ها»، تمرکز شود. به ویژه اینکه تکثر قومی در ایران، علیرغم همبستگی تاریخی اما به واسطه برخی ناکارآمدی های داخلی و بحران سازی خارجی می تواند واجد آسیب هایی در حوره امنیت ملی گردد. در این میان رسانه های جمعی به واسطه برخورداری از «کارکرد پایش محیطی»، می توانند بحران های بالقوه و در حال شکل گیری در محیط ملی را شناسایی و به نهادهای مدیریت بحران گزارش کنند. چه اینکه عدم پایش محیط بحران قومی میتواند منجر به تشدید تنش و افزایش آسیب پذیری های ملی گردد. هدف این پژوهش بررسی و تبیین تاثیر «پایش محیطی رسانه های جمعی» در «پیش بینی بحران های قومی» می باشد. لذا پرسش اساسی مطرح می شود که؛ «پایش محیطی رسانه های جمعی چگونه در پیش بینی بحران های قومی تاثیر می گذارد؟» برای پاسخ به این پرسش، از روش پیمایش با جامعه آماری نخبگانی این حوزه استفاده و داده های حاصل از پژوهش نیز با استفاده از آزمون «تی استیودنت» و به کمک نرم افزار «اس پی اس اس» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در نهایت نتایج پژوهش تایید می کند که؛ «پایش محیطی رسانه های جمعی» در «پیش بینی بحران قومی» با سنجش دو عامل محیطی؛ بازیگران بحران و تحولات بحران، دارای تاثیرات معناداری می باشد.
Ethnic crisis has been one of the major challenges in the territorial integrity and internal security of our country in the history. Thus, in order to manage such crisis and minimize their costs, it would be essential to focus more on managing the situation before the crisis and specifically forecasting the crisis to prevent and get prepared to encounter them. The plurality of ethnic groups in Iran, despite the historical solidarity, can be detrimental to national security due to some internal inefficiencies and external crisis. Mass media considering their environmental monitoring function could recognize the potential and forming threats and crisis in the nation and report them to the authorities. Thus, our purpose in this study is to represent and scrutinize the effect of "environmental monitoring and exploration function of the mass media" in" forecasting the ethnic crisis". The method of this research is survey research. The method of sampling is objective and to evaluate the validity of the questionnaire the confirmation of journalists and to evaluate the stability of the questionnaire the alpha Cronbach method has been considered. The results of the study has been also been analyzed regarding to The student Method with the SPSS software. The result of the study confirms that from the media and crisis experts' perspective, the environmental monitoring and exploring function of the mass media has a significant effect on forecasting the ethnic crisis.
Machine summary:
به همين دليل پرسش اساسي مطرح ميشود که ؛ «پايش محيطي رسانه هاي جمعي چگونه در پيش بيني بحران هاي قومي تأثير ميگذارد؟» براي پاسخ به ايـن پرسـش ، از روش پيمايش با جامعه آماري نخبگاني اين حوزه استفاده شده و داده هاي حاصل از پـژوهش نيـز بـا اسـتفاده از آزمون «تي استيودنت » و به کمک نرم افزار «اس .
به ويـژه اينکه در مديريت بحران قومي، تمرکز و توجه اصلي مديريت بحـران ، بـر مرحلـه پـيش از بحران و به طور خاص «پيش بيني بحران » ضروري بـه نظـر مـيرسـد؛ بنـابراين هـدف ايـن پژوهش تبيين تأثير «پايش محيطي رسانه هاي جمعـي» در «پـيش بينـي بحـران هـاي قـومي» ميباشد که در واقع خلأ موجود در نقش مثبت و اثرگذار رسانه ها در مرحله پيش از بحران را جبران نمايد.
چه اينکه در زمينه نقش رسانه ها در مديريت بحران قومي، کار اندکي انجام شده و پژوهش هاي صورت گرفته از پراکندگي زيادي برخوردارند، اين پژوهش بر آن است تا ضمن بررسي ادبيات موضوع و تهيه پرسشنامه محقق ساخته و مراجعه به نخبگـان حـوزه رسانه و بحران ، به تبيين تأثير «پايش محيطي رسانه هاي جمعي» در «پيش بينـي بحـران هـاي قومي» بپردازد.
طراحي پرسشنامه در روند پژوهش ابتدا با بررسي منابع نظري و تجزيه وتحليل نظريه هاي مربوط بـه بحـران قومي، الگويي مفهومي ارائه گرديد که در قالـب آن ٣٠ شـاخص بـراي سـنجش تـأثير پـايش محيطي رسانه هاي جمعي در پيش بيني بحران قومي تدوين شـد.