Abstract:
سنّت فرهنگی وادبی، مجموعه ای از باورها ،آداب ورسوم و عناصر فرهنگی است که درپهنة تاریخ،از نسلی به نسلی دیگرمنتقل می شودو بیانگر مفاهیم ادبی وهنری است که به مثابة گنجینه هایی ارزشمند ازگذشتگان برجای مانده وبازتابندة فرهنگ واندیشة ملّت هاست. ازاین رو، بین ادبیّات و سنّت ،پیوند تعامل آمیزی وجوددارد و بی گمان در پیدایش ادبیّات، سنّت نقش بسزایی دارد. به رغم این موضوع، متأسفانه تحقیقی که به بررسی سنّت گرایی در آثار کلاسیک ادبی پرداخته باشد تا اکنون کمتر نگاشته شده است . هدف این مقاله، بررسی انتقادی –تطبیقی رویکرد سنّت گرایانه درسه اثرکلاسیک فارسی نظری وعملی نقدادبی،یعنی قابوس نامه ،چهارمقاله و المعجم فی معاییر اشعار العجم است . این بررسی درحوزه های شعرشناسی، وظایف شعر و شاعری ،آرایه های ادبی، عروض پژوهی ونثر شناسی ومباحثی از این گونه است. وجوه مشترک در این سه کتاب عبارتند از : عروض، شعر و ویژگی های آن،وظیفة شعر،ویژگی شاعر،صور خیال و نثر که در این جستار،درهر مبحث رویکردهای سنّت گرایانة آنها بررسی شد. نگاه نظامی عروضی درچهارمقاله به مباحث مربوط به شعر و نثر ،سنّتی تر از دو کتاب دیگر است .امّا مطالب کتاب المعجم شمس قیس در برابر دو کتاب دیگر، جامع تر می نماید و مؤلّف آن با نگاهی ادیبانه به بحث و بررسی پرداخته است و عنصر المعالی در قابوس نامه طریق تعادل را می پیماید
Cultural and literary tradition, is a set of beliefs, customs, and cultural elements that in history, passed on from generation to generation and show literary and art concepts and represent concepts as valuable treasures. So there is a relationship between literature and tradition, and tradition plays an important role in literature. In spite of this, unfortunately, there is a less study that examines the traditionalism in literary classic work. The aim of this paper is a critical - Comparative review in three theoretical and practical Farsi work: Qaboos Nameh, Chaharmaqaleh and Almojam Fi Maaierr Asharaloajm. This study is about poetics, role of poem and poetics ,literary rhetoric , prosody ,recognition of prose and so on . look of Nezamieh Aroziz’s Chaharmaqaleh to poetry and prose , is more traditional than the other two books . , But Qaboos Nameh book against two other books, is comprehend and the author provides a comprehensive term that has been discussed at the literary element and Onsorol Maali move a balance inQaboos Nameh.
Machine summary:
(همان : ( 851-851 - چهارمقاله : نگاه نظامي عروضي به شعر و معاني آن سنتي است ، پس در سخني سنت مدارانه اين گونه پند ميدهد: « شاعر بدين درجه نرسد الا که در عنفوان شباب و در روزگار جواني بيست هزار بيت از اشعار متقدمان ياد گيرد و ده هزار کلمه از آثر پيشينيان پيش چشم کند و پيوسته دواوين استادان همي خواند و ياد همي گيرد که درآمد و بيرون شد ايشان از مضايق و دقايق سخن بر چه وجه بوده است تا طرق و انواع شعر در طبع او مرتسم شود و عيب و هنر شعر بر صحيفۀ خرد او منقش گردد تا سخنش روي در ترقي دارد و طبعش به جانب علو ميل کند».
(نظامي عروضي،١٥١٥: ٥٢) - المعجم في معايير اشعار العجم : شمس قيس رازي هم خوشگويي را يکي از لوازم مهم شاعري دانسته و شعر نغز و عالي شاعران خوشگوي را اين گونه تشبيه کرده است : «شعر او چون چشمه اي زلال باشد که مدد از رودهاي بزرگ و جوي هاي عميق دارد و چون معجوني خوش بوي آيد که روايح آن مشام ارواح را معطر گرداند».
Hugh, (1981), A handbook to Literature, Fourth Edition, Indiana, The Bobbs- Merill Company,Inc. A Critical -Comparative glance to traditional approach of Theory and Literary theorist in three classical theoretical works (Samples: Qaboos Nameh, Chaharmaqaleh and Almojam Fi Maaierr Asharaloajm ) * Moslem Rajabi Mehyar Alavi Moghaddam (Ph. D) ** Abstract Cultural and literary tradition, is a set of beliefs, customs, and cultural elements that in history, passed on from generation to generation and show literary and art concepts and represent concepts as valuable treasures.