Abstract:
شناخت عواملی که سبب سکوت و کنارهگیری دانشآموزان دورة ابتدایی در فعالیتهای کلاس درس میشود، بهدلیل تأثیر انکارناپذیر آن بر عملکرد تحصیلی و همچنین رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی در آنان اهمیت بسیاری دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب معلمان درزمینة عواملی است که باعث گرایش هرچهبیشتر دانشآموزان دورة ابتدایی به سکوت و کنارگیری آنان در فعالیتهای موجود در کلاس درس و راهکارهای معلمان در این زمینه بودهاست. جامعة آماری پژوهش، شامل همة معلمان مشغول به خدمت در دورة ابتدایی شهر خرمآباد بوده که نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین شباع نظری تعداد 10 نفر انتخاب شدهاند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و روش کدگذاری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی تحلیل شدهاست. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد مهارتهای اجتماعی، ضعفهای شخصیتی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای جسمی، عوامل خانوادگی، گروه همسالان و همینطور معلمان از عوامل تأثیرگذار در گرایش دانشآموزان به سکوت در کلاس درس هستند. همچنین، براساس مصاحبه با معلمان میتوان براساس فعالیتهایی در داخل و خارج از کلاس درس گرایش دانشآموزان را جهت کنارهگیری و سکوت در تکالیف آموزشی کاهش داد.
Understanding the factors that lead to silence and abandonment of elementary students in classroom activities is of great importance due to its undeniable impact on curriculum performance as well as the development of social and communication skills. The purpose of the present study was to examine the teachers' experiences regarding the factors that led to the tendency of primary school students to remain silent and abandonment from class activities as well as the strategies they are proposing in this regard. The population of the study consisted of all teachers in the elementary school in Khorramabad city. The sample was selected using purposeful sampling method and theoretical saturation. The data were analyzed using semi-structured interviews and coding and extraction of main and minor themes. The findings of this study showed that social skills, personality weaknesses, personality traits, physical characteristics, family factors and teachers are factors influencing the students' tendency to remain silent in the classroom. Also, according to interviews conducted by teachers, it is possible to reduce the tendency of students to silence in teaching assignments based on activities inside and outside the classroom.
Machine summary:
کادر آموزشي و پرورشي مدرسه در مقطع ابتدايي در ارزيابي تجارب خود از مهارت ها و هويت اجتماعي دانش آموزان خشنود نبوده اند و اظهار داشته اند که در سال هاي اخير تلاش دانش آموزان براي بهبود ويژگي هاي شخصيتي ، جبران ضعف هاي شخصيتي خود و همين طور مداخلات مناسب و به موقع 17 - Sparapani, Morgan, Reinhardt, Schatschneider & Wetherby 18 - De Leeuw, Valois, Ajzen & Schmidt 56 در ارتباط با برطرف کردن مشکلات جسماني دانش آموزان به منظور بهبود فعاليت هاي اجتماعي -ارتباطي و همين طور افزايش مشارکت در فعاليت هاي کلاسي موفقيت آميز نبوده است و دانش آموزاني که با مشکلاتي از اين قبيل مواجه هستند مشارکت کمتري در فعاليت هاي کلاسي دارد که درنهايت منجر به افت تحصيلي مي شود (کوئلو، وي ، سوسا و مارکانتي ،٢٠١٥١٩).
19 - Coelho, Sousa & Marchante, 20 - Social-Emotional Learning Group 21 - Wyrick, & Rudasill 22 - Kiemer, Gröschner, Pehmer & Seidel 57 در پژوهش حاضر علاوه بر بررسي عوامل زمينه ساز افزايش رفتار سکوت کلاسي در دانش آموزان ، سعي شد با انجام مصاحبه با معلمان راهکارهاي مدنظر ايشان که باعث کاهش گرايش دانش آموزان به سکوت در کلاس درس و افزايش مشارکتشان در تکاليف آموزشي مي شود، تک به تک شناخته شود.