Abstract:
اولین قدم در جهت دستیابی به توسعه حرفهای معلم، درک عواملی است که بر کیفیت فعالیت معلمان مؤثر است. یکی از این عوامل، رضایت معلمان است، چرا که رابطه مستقیمی بین رضایت کارکنان از شغل با عملکرد آنها وجود دارد و کسانی که رضایت داشته باشند، کار خود را بهتر انجام میدهند. در این پژوهش، نقش ابعاد سرمایه اجتماعی مدیران مدارس بر رضایت شغلی معلمان مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر، از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از نظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی (همبستگی) میباشد جامعه آماری این پژوهش، کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه 2 استان کرمانشاه (تعداد 327 نفر) میباشند. برای نمونه گیری در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس استفاده شده و تعداد 177 پرسشنامه به دلیل محدود بودن جامعه با استفاده از فرمول کوکران توزیع و جمعآوری شد. جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ کل متغیرها 0/973 محاسبه شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS ورژن 22 انجام شده است. در این پژوهش، تأثیر سه بعد از سرمایه اجتماعی (بعد رابطهای، شناختی و ساختاری) بر رضایت شغلی معلمان مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد فرضیههای پژوهش در سطح خطای 0/05 مورد پذیرش واقع شدند که در این میان، بیشترین تأثیر را بعد ساختاری سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی به میزان 0/973 داشته است. در پایان پیشنهاد میشود جهت بهبود سطح رضایت شغلی، سرمایه اجتماعی و عناصر آن مورد توجه مدیران مدارس قرار گیرند.
The first step towards developing a teacher's professional development is to understand the factors that affect the quality of the teacher’s activity. One of these factors is the job satisfaction of teachers as there is a direct relationship between employees’ satisfaction with their performance and those who are satisfied do their job better. In this study the role of different dimentions of social capital of school principals on job satisfaction of teachers has been studied. Concerning its objective, this study is an applied research and considering its data collection procedure, it is a descriptive research (correlational). The statistical population of this research consists of the employees of the education organization of district 2 of kermanshah province (327 people). 177 questionnaires were collected from the participants who were selected based on availability sampling procedure based on the Cochran formula. Cronbach’s alpha was calculated for the instrument (0.973). SPSS software version 22 were used to analyse the data. In this research, the effect of three dimensions of social capital (i. e. relational, cognitive, and structural dimentions) on the job satisfaction of teachers was investigated and the results showed that the hypotheses of the study were accepted at the significance level of 0.05. From among different dimension of social capital, the structural dimension had the highest level of impact on the job satisfaction of the participants (0.937). In the end, it is suggested that the managers of schools do their best to improve the level of job satisfaction, social capital and its elements.