Abstract:
فنّاوری آموزشی ویدیوپروژکتور به دلیل فعّال نمودن حواس مختلف، دارای کارکردهای متعددی است اما میزان استفاده از آن در بین معلّمان در سطح مطلوبی نیست. هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش معلَمان به فنّاوری آموزشی ویدیوپروژکتور است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعهی آماری، معلَمان سه شهر یاسوج، دهدشت و گچساران است که 304 نفر به عنوان نمونه از 56 مدرسه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت سنجش متغیر وابسته از پاسخگویان خواسته شد پاسخ دهند آیا در سال تحصیلی جاری از دستگاه ویدیوپروژکتور استفاده کردهاند؟ یا خیر؟ و جهت سنجش نگرش به ویدیوپروژکتور از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده گردید که به روش اعتبار سازهای، تعیین اعتبار و به روش آلفا کرانباخ تعیین پایایی گردید. براساس یافتههای توصیفی، میزان استفاده از ویدیوپروژکتور در حد پایینی است و فقط1/39 درصد معلَمان از این دستگاه استفاده کردهاند. آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد، نگرش شناختی به ویدیو پروژکتور رابطهی معناداری با نسبت شانس استفاده از ویدیوپروژکتور دارد و قادر است 15/0 واریانس آن را تبیین نماید. نتیجهگیری مقاله حاضر این است که در راستای افزایش استفاده از فنّاوری آموزشی ویدیو پروژکتور لازم است، ابتدا نگرش معلَمان به این فنّاوری آموزشی به ویژه، نگرش شناختی آنان، تغییر یابد.
The video projector as an educational technology, due to the activation of various senses, has many functions, but its use among teachers is not desirable. The purpose of this study is to investigate the teachers' attitude towards videoprojector technology. The research method is survey and the research population is the teachers of three cities of Yasuj, Dehdasht and Gachsaran. 304 students were selected as sample from 56 schools using stratified random sampling Tomeasure the dependent variable respondents were asked whether they used the video projector in the current academic year or not. A researcher-made questionnaire was used to measure the attitude of the teachers to the video projector. The validity and reliability of the questionnaire were determined through construct validity and Alpha Cronbach's ethods respectively. Based on descriptive findings, the use of video projector is low and only 39.1% of teachers use this device Logistic regression test showed that the cognitive attitude toward video projector has a significant relationship with the ratio of the chance of video projector use and can explain the variance of 0.15. Finally, it is concluded that in order to increase the use of video projector as educational technology, it is necessary to first change the attitude of teachers towards this educational technology.
Machine summary:
نگرشهای منفی و ناصواب از فناوریهای نوین آموزشی، موجب پنهان ماندن ماهیت، فلسفه و محتوای آن برای بسیاری از دستاندرکاران آموزش و پرورش کشور ما شده است(ذاکری و همکاران، 1390 نگرش، عبارت است از ارزيابي مثبت يا منفي نسبت به موضوعات، ايدهها، اشياء، كنشها، اشخاص و گروهها(كاسين و همكاران،2011: 203) كه مشتمل بر يک عنصر شناختي، يک عنصر احساسي و يک عنصر رف 5 lport"/>lport"/> (به نقل از بوردنز و هوروويتز،2002: 158) از پيشگامان بررسي نگرش، معتقد بود، نگرش حالت ذهنی و راکد آمادگی است كه به وسیله تجربه شکل میگیرد و روی پاسخ فرد به اشیاء و وضعیّتهایی که با آن مر - Tiamiyu - Kunda & Brooks - Igbaria Peansupap & Walker6 - Allport تأثیر میگذارد.
منصوری و ذوالقدری (1394) در تحقیقی که بر روی 300 معلم کرجی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که نگرش معلمان به استفاده از کاربرد فناوریهای آموزشی در تدریس مثبت است و بین محل خدمت و سابقه تدریس رابطه معنادار مشاهده گردید.
در راستا؛ - Bhalla -El Semary -Ertmer -Laswell - Kendal - Instructional Technology سئوال اساسی پژوهش حاضر این است که آیا بین نگرش معلّمان به فنّاوریهای آموزشی(مثلاً ویدیوپروژکتور) و استفاده از آنها رابطهی معناداری وجود دارد؟ مدل شماره 1، مدل مفهومی پژوهش روش پژوهش روش مورد نظر جهت انجام پژوهش حاضر، روش پيمايشی است.
به عبارت دیگر مدل شماره 1، با استناد به متغیر نگرش به ویدیوپروژکتور قادر است 73 درصد افرادی که از این فنّاوری آموزشی استفاده نمیکنند را به درستی تشخیص دهد.