Abstract:
چکیدهرهیافت عقلی-اجتماعی به تفسیر قرآن، در دوسده ی اخیردربستر چالش های برخاسته ازرویارویی جامعه های مسلمان درروزگار رکود، با تمدن نوین غربی پدید آمد. تفسیر اجتماعی، تفسیری با رویکرد کارکردگرا وبا آرمان پردازش چهره ی توانمند اسلام، برای پیشبرد جامعه در همه جا و هرگاه است. رویارویی با تمدن نوین باختری ازبسترهای برجسته پیدایش تفسیر اجتماعی، جایگاهی شایسته در نگرش مفسر اجتماعی برای نمودن چهره ای کارا وپویا از آگاهیهای اسلامی دارد. این رهیافت در تفسیر المناربا ویژگی تفسیر اجتماعی والمیزان به عنوان یکی از شاخص ترین این گرایش تفسیری، بازتاب های گوناگونی داشته است،مفسر المنار برای نشان دادن چهرهای خردورز وبالنده از اسلام در هماهنگسازی معارف قرآنی با تمدن غربی، چندان میکوشد که در رویکرد خود بهسوی عقل جزوی خود بنیاد و برداشتهای مادی از حقایق فرا طبیعی گرویده و در سازگاری پارهای احکام اسلامی با هنجارهای غربی گوی پیشرفت از همگنان را برباید. ولی المیزان با بهرهمندی از خرد ناب، شناخت دینی را از قلمروی خرد خود بنیاد، فراتر دانسته است. وی در رویکرد اجتماعی نیز با بینشی ژرف، ریشههای پیدایش تمدن کنونی غربی را درناسازگاری با بنیاد توحیدی اسلام میداند؛ او همچنین درگشایش چالشهای احکام اسلامی، در برابر پایگاه دفاعی و واکنش گرای المنار، بهنقد بنیادین دستاوردهای اندیشگی تمدن غربی میپردازد. سرانجام میتوان گفت: المیزان در پردازش چهرهی سترگ، کارا و پویای اسلام در برابر تمدن نوین غربی در سنجش با المنار کامیابتر است.
AbstractThe rational-social approach to the interpretation of the Quran, in the last two decades, has emerged in the wake of the emerging challenges of the Muslim community in the era of recession with modern Western civilization. Social commentary is an interpretive interpretation of the functionalist approach and with the ideal of processing the mighty face of Islam to advance society everywhere and everywhere. The confrontation with the modern-day Western civilization from the prominent features of the emergence of social interpretation is a worthy place in the attitude of the social commentator to make an effective and effective face of Islamic consciousness. This approach has reflected in the interpretation of al-Marwārba a feature of the social interpretation of Valmizan as one of the most significant of these interpretive tendencies.Al-Manar's commentator, in order to represent the wise and profane face of Islam in coordinating the Qur'anic teachings with Western civilization, tries hardly to rely on his own wisdom and the material conceptions of supernatural truths, and to adapt certain Islamic laws to the norms of the western world of advancement from his compatriots. Take it. But al-Mizan, having benefited from pure wisdom, has transcended religious knowledge from the realm of its own wisdom. In his social approach, he also considers the origins of the present-day Western civilization to be incomprehensible with the monotheistic foundation of Islam; he also addresses the challenges of Islamic rulings against the defensive and reactionary base of Al-Manar as the fundamental achievements of the thinking of Western civilization. Ultimately, al-Mizan is more successful in treating the great, efficient, and dynamic face of Islam against the modern Western civilization in measuring Al-Mana
Machine summary:
مفسر المنار براي نشان دادن چهره اي خردورز از اسلام در هماهنگ سازي معارف قرآني با تمدن غربي ، چنـدان مـي کوشـد که در رويکرد خود، به سوي عقل تجربه گرا و خودبنياد و برداشت هاي مادي از حقايق فراطبيعي گرويده و در سازگاري پاره اي احکام اسلامي با هنجارهاي غربي ، گوي پيشرفت از همگنان را بربايد؛ ولي الميزان بـا بهره مندي از خرد ناب ، شـناخت دينـي را از قلمـرو خـرد خودبنيـاد، فراتـر دانسـته اسـت .
در تفاسير اجتماعي ، اگرچه حضور عقل در امتداد جايگـاه آن در تفسير اجتهادي است که پيشينه اي ديرين در ميان تفاسير دارد؛ اما دلايلي از جمله ، گريز از جمود فکري و قشري گرايي که از عوامـل مهـم عقـب مانـدگي مسـلمانان محسـوب مـي شـد، ناگزيري از نگاه اجتهادي براي استنطاق قرآن به منظور يافتن چارچوبي متناسب با زنـدگي در عصري بـا نيازهـا و مقتضـيات کـاملاً متفـاوت بـا اعصـار گذشـته و گـاه تأثيرپـذيري از نگـاه عقل گرايانة غربي که صبغة جزئي و تجربي داشت ، همه موجـب شـد تـا عقـل گرايـي در ايـن گرايش تفسيري نقشي پررنگ تر و گاه متفاوت تر نسبت به تفاسير گذشته ايفا کند.
Pazhuhishi Piramun-e Mabani-e Nazari-e Bidari-e Islami dar Qarn-e Akhir ba Ta’kid bar Andishiha-ye Ayatullah Siyid Ali Khamini’ii.
Pazhuhishi Piramun-e Mabani-e Nazari-e Bidari-e Islami dar Qarn-e Akhir ba Ta’kid bar Andishiha-ye Ayatullah Siyid Ali Khamini’ii.