Abstract:
روایاتی در کتابهای نوشته شده به توسط فریقین درباره آیه هفتم سوره رعد بیان شده که از نظر تعداد و تفاوت دیدگاههای دو فرقه، قابلتوجه است و پژوهشی تطبیقی درباره آنها صورت نگرفته است. از این رو، در این پژوهش با شیوه توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی تطبیقی مصداقهای یاد شده در این روایات پرداخته شده است. در این میان، تنها روایاتی که حضرت علی(ع) را هادی پس از پیامبر(ص) و سپس دیگر امامان علیهمالسلام را یکی پس از دیگری به عنوان هادی بعد از وی معرفی مینمایند، با معیارهایی چون سیاق و ظاهر آیه، معنای مفردات و جامعیت فرازمانی قرآن سازگار هستند؛ گرچه آن دسته از روایات اهلسنت که تنها پیامبر(ص) را هادی میداند، در مطابقت با عصر آن حضرت درست است و نیز آن دسته از روایات که فقط به بیان هادی بودن حضرت علی(ع) پرداخته، در مطابقت با زمان حیات آن حضرت بعد از پیامبر(ص) درست است.
There are narrations in the Shi‘a and Sunni sources about the seventh verse of the Thunder chapter which are considerable with regard to their number and the differences among the viewpoints of the two denominations. However, no comparative study has been made about them. Therefore, the study at hand has adopted a descriptive-analytical method to comparatively investigate the instances of these differences in the narrations. Out of these, only the narrations that introduce Imam ‘Ali as the guide after the Prophet (s) and then the other Shi‘a Imams (a) one after the other as the guide after him are congruent with criteria such as linguistic context and the wording of the verses, the meanings of the single words, and the extratemporal comprehensiveness of the Qur’an; though, those Sunni narrations that consider only the Prophet as the guide are true about his lifetime, and those narrations that consider only Imam ‘Ali (a) as the guide are true for his lifetime after the demise of the Prophet (s).
Machine summary:
در این میان، تنها روایاتی که حضرت علی(ع) را هادی پس از پیامبر(ص) و سپس دیگر امامان علیهمالسلام را یکی پس از دیگری بهعنوان هادی بعد از وی معرفی مینمایند، با معیارهایی چون سیاق و ظاهر آیه، معنای مفردات و جامعیت فرازمانی قرآن سازگار هستند؛ گرچه آن دسته از روایات اهلسنت که تنها پیامبر(ص) را هادی میداند، در مطابقت با عصر آن حضرت درست است و نیز آن دسته از روایات که فقط به بیان هادی بودن حضرت علی(ع) پرداخته، در مطابقت با زمان حیات آن حضرت بعد از پیامبر(ص) صحیح میباشد.
در کتاب مناقب عليبنأبيطالب عليهالسلام و ما نزل من القرآن في علي و همچنین در کتاب النور المشتعل من كتاب ما نزل من القرآن فى على عليهالسلام نیز روایاتی به نقل از ابنعباس از پیامبر(ص) وجود دارد که مقصود از هادی در این آیه حضرت علی(ع) است (ابنمردويه، 1424ق، ص266 / ابونعيم اصفهانی، 1406ق، ص117،119).
Manaqib Ali ibn Abi Talib va ma Nazala min al-Qur’an fi Ali. Qom: Dar al-Hadith.
Al-Nour al-Mushtai’l min Kitab ma Nazala min al-Qur’an fi Ali. Tehran: The Ministry of Culture and Islamic Guidance.