Abstract:
یکی از برجستهترین تفاسیر شیعه، تفسیر «تسنیم» نوشته علامه جوادی آملی و از تفاسیر مهم و طراز اوّل قرآن در بین تفاسیر اهل سنت، تفسیر «المنار» تألیف رشیدرضا میباشد. این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمدهاند اما نسبتاً از شیوهها و اسلوبهای مشترکی برخوردارند، به همین دلیل تفسیر المنار حضور قابل توجهی در تفسیر تسنیم دارد و در جایجای تسنیم شاهد مواجهههای مختلف علامه جوادی با آرای رشیدرضا هستیم. نظر خاصّ المنار در خصوص شأن نزول و بیان مصادیق در خصوص جریان مباهله از مطالبی است که به طور مبسوط در تفسیر تسنیم به نقد کشیده شده است. نگارندگان پژوهش بر آننند که با روش تحلیلی مواجهه دو مفسّر در مورد این آیه را مورد مداقه روششناختی قرار داده تا میزان سقیم یا غیر سقیم بودن آراء دو مفسر از این منظر مورد تحلیل قرار گیرد. یافتههای این پژوهش حکایت از آن دارد که المنار در موضوع مباهله جانبدارانه و با پیشفرض عمل کرده تا جایی که از مفسران، محدثان و مورخان اهل سنت بلکه از صاحبان صحاح نیز به نحو قابل توجهی فاصله گرفته و گویی آراء ابنتیمیه را بر تمام گروههای قبلی ترجیح داده است، لذا آیت الله جوادی از اساس کلام رشیدرضا را مردود دانسته و علاوه بر ابطال اندیشه و روش وی، گرایشها و تعصّبات ناصوابش را یادآور شده است.
Tasnim” by Allameh Javadi Amoli and “al-Manar” by Rashid Riza are two seminal
exegeses of the Qur’an in Shi’ism and Sunnism respectively. These two exegetical books
originate from two different intellectual and ideological sources though they have rather
common methods and styles due to considerable overlap between the above books.
However, al-Manar’s interpretation of the circumstances of revelation and evidences
related to the verse of al-Mubahalah are criticized by Allameh Javadi in his book,
Tasnim. The authors in this study aim to analytically examine the methodological
approach of the above commentators on the aforementioned verse. The results of the
study show that al-Manar has adopted a biased and partial approach to the event of al-
Mubahalah and has vividly distanced from Sunni commentators, narrators, historians,
and even Sahiban-i Sahhah to prioritize the ideas of ibn Taymiah over those of other
Sunni characters. Therefore, Allameh Javadi Amoli basically rejects the ideas and
methods of Rashid Riza in this regard as well as his inappropriate tendencies and
prejudice.
Machine summary:
5- نکتۀ قابل ذکر در مورد نقد علامه جوادی این است که بهنظر میرسد پیشفرض ایشان آن باشد که مباهله یعنی فقط حضور پیامبر(ص) به همراه سایر افراد خمسۀ طیبه، لذا نفی چنین اختصاصی را بهظاهر، نفی کل این جریان قلمداد کرده است، بنابراین ایشان درصدد اثبات این واقعه برآمده تا جایی که عنوانِ بهکاررفته در تفسیر تسنیم، «تردیدناپذیری حادثۀ مباهله» انتخاب شده است؛ اما بااینوجود میتوان رشیدرضا را بهعنوان شخصی که در کمّ و کیف مباهله مناقشه داشته و صِرفاً اختصاص مباهله به خمسۀ طیبه را نپذیرفته بلکه به دنبال درست کردن معنایی عامّ و وسیع برای عبارات موجود در آیه جهت توسعۀ مصادیق بوده، محسوب کرد.
A Survey of Sunni and Shi’ite Commentators’ Views about the Chronological Order of the Qur’anic Chapters - Toqifi or Ijtihadi Muhammad Ali Akhaviyan( | Rahman Zare’(( Received: 2019-05-31 | Accepted: 2020-02-19 Abstract The Qur’anic scholars and researchers have always paid special attention to the relevance and harmony of the chapters in the Qur’an and whether their chronological order is based on revelation (Towqifi) or the independent reasoning (Ijtihadi).
There are various views in this regard; some commentators such as Seyed Murtaza and Ayatollah Khoyi believe that the current chronological order of the Qur’anic chapters is based on the arrangement received at the time of Holy Prophet (PBUH) but many other researchers hold that this chronological order is based on the arrangement of the Prophet’s companions.