Abstract:
هدف از انجام این مقاله بررسی تاثیر تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی بر نگرش کاری کارکنان با نقش واسطهای ارتباطات داخلی رسمی و غیررسمی می باشد. پژوهش حاضر از نظر نتیجه یک پژوهش کاربردی است و به روش توصیفی – همبستگی پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این تحقیق کارکنان ستاد بانک صنعت و معدن در شهر تهران میباشند که تعداد آنها حدود 600 نفر است. روش نمونهگیری مورد استفاده در این تحقیق برای توزیع پرسشنامهها روش نمونهگیری تصادفی ساده در نظر گرفته شده است. و نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی- مورگان محاسبه شده است که برای جوامع 600 نفری، 234 نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامه مورد استفاده در پژوهش حاضر را می توان به دو قسمت اصلی سوالات عمومی و سوالات تخصصی تقسیمبندی نمود. سوالات تخصصی که در ارتباط با آزمون فرضیه ها مطرح میگردد پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق استاندارد بوده و مورد تایید خبرگان این امر از جمله استاد راهنما قرار گرفته است، لذا از روایی و اعتبار لازم برخوردار است. و چون مقدار آلفای کرونباخ از 7/0 بیشتر می باشد دارای پایایی لازم می باشد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیله نرم افزار اس پی اس و نرم افزار لیزرل و به وسیله معادلات ساختاری به رد یا تایید فرضیه ها پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که کلیه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار می گیرد و نقش میانجی تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و ارتباطات غیر رسمی به وسیله آزمون سوبل مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاکی از این مسئله می باشد که تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی بر نگرش کاری کارکنان با نقش واسطهای ارتباطات داخلی رسمی و غیررسمی موثر می باشد و این مسئله می تواند باعث برنامه ریزی موثر مدیریت در این مورد باشد.
Machine summary:
تعهد مدیریت به برنامههای بازاریابی داخلی، فعالیتی خودجوش و داوطلبانه برای استفاده از برنامههای بازاریابی داخلی به منظور ارتقاء وضعیت شغلی کارکنان و افزایش ارتباط با کارمند و رضایتمندی و در نهایت، بهبود عملکرد کل سازمان است (نائود و همکاران، 2003).
فرضیه اصلی: تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی بر نگرش کاری کارکنان با نقش واسطهای ارتباطات داخلی رسمی و غیررسمی تاثیر معناداری دارد.
تعهد ادراک شده مدیریت ارشد توسط کارکنان، تأثیر بالا و قابل توجهی بر رفتارهای کارکنان دارد و سازمانها باید نیروی کار را با استفاده از بازاریابی داخلی به عنوان مثال از طریق ارتباط مؤثر بین مدیریت و کارکنان درگیر نمایند (کاسیو و همکاران، 2010: 1088).
نتایج تحقیق همچنین نشان داد تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی بر نگرش کاری کارکنان تاثیر مثبت و معنادار دارد.
و ارتباطات داخلی رسمی و غیررسمی نقش میانجی در رابطهی بین تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و نگرش کاری کارکنان ایفا میکند.
به طور کلی، در این تحقیق نتیجه گرفته شد که در بین کارکنان هتلهای مورد مطالعه تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی، شیوههای بازاریابی داخلی (ارتباطات سازمانی) و رضایت شغلی پیشبینی مناسبی برای نگرش شغلی آنان محسوب میشود.
7. پیشنهادات: یافته های این پژوهش به تایید 8 فرضیه پرداخت که به شرح ذیل می باشد در اینجا برای هر فرضیه پیشنهادات به شرح ذیل داده خواهد شد: فرضیه اول: تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی بر نگرش کاری کارکنان تاثیر معناداری دارد.
The Impact of Internal Marketing activities on External Marketing Outcomes Journal of quality management.
, (1991), " Internal marketing: a new perspective for HRM”, European Management Journal.
Effect of management commitment to internal marketing on employee work attitude.