Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تجزیهوتحلیل ویژگی پیکرهبندی فضایی و بررسی تاثیر نوع چیدمان و سازماندهی فضایی در الگوی شکلی پلان مدارس مورد مطالعه بر میزان شاخصهای همپیوندی، عمق، نفوذپذیری، قابلیتاتصالبصری (شفافیت)، وضوح میباشد. بدین منظور مدرسه دارالفنون بهعنوان اولین بنای آموزشی به سبک نوین با ترکیب چیدمان مرکزی و خطی در پلان و مدرسه شاهپور (بهشتی) بهعنوان شاخص مدارس نوین با چیدمان خطی در پلان برای تجزیهوتحلیل انتخاب گردیدند. سوال اصلی در پژوهش حاضر این بود که چه رابطهای میان چگونگی سازماندهی فضایی و میزان شاخص همپیوندی، عمق، نفوذپذیری، قابلیت اتصال بصری (شفافیت)، وضوح در الگوی شکلی پلان مدارس موردمطالعه وجود دارد؟ روش تحقیق مورداستفاده در پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و تطبیقی بوده است و ابزار مورداستفاده در پژوهش، شامل مطالعات کتابخانهای، مشاهده وبرداشت میدانی، و درنهایت شبیهسازی با استفاده از نرمافزار تکنیک چیدمان فضا بود. یافتهها نشان داد که در هر دو مدرسه بیشترین میزان همپیوندی، نفوذپذیری و قابلیت اتصال بصری و کمترین میزان عمق مربوط به فضای مرکزی میباشد و مقادیر عددی شاخصههای ذکرشده در مدرسه دارالفنون که در سازماندهی فضایی آن از ترکیب دو الگوی مرکزی و خطی استفادهشده است بیشتر از مدرسه شاهپور با سازماندهی خطی است. همچنین هر دو مدرسه دارای وضوح با مقدار عددی بالای 7/0 میباشند. بنابراین میتوان گفت میان نوع سازماندهی فضایی و میزان شاخصهها در مدارس موردمطالعه رابطه معنادار وجود دارد و استفاده از الگوی مرکزی در پلان مدارس یکی از عوامل مهم در ایجاد انسجام فضایی و یکپارچگی و پیوستگی در میان فضاهای مدرسه است.
The aim of this study was to analyze the characteristics of spatial configuration and the effect of layout and spatial organization in the form of schools plan on integration, depth, connectivity, visual connectivity (Transparency), Intelligibility.For this purpose, the Dar al-Fonun school as the first modern-style educational building with central organization and the Shahpour (Beheshti) school as Examples of modern schools with linear organization, were selected for analysis. The main question of this research is that what is the relationship between how the spatial organization is organized and the index of integration, depth, connectivity, visual connectivity (transparency), Intelligibility in the form pattern of case study schools plans? The research method used in the research is descriptive-analytical in the case sample and, ultimately, logical reasoning. The tool used in research includes library studies, field observation, and finally simulation using space syntax. The findings showed that at tow Schools, the highest degree of integration, connectivity, and visual connectivity and the lowest depth are for central space. And the numerical values of the attributes listed in Dar Al-Fenun School with Central Organization are greater than the Shahpur School with Linear Organization.Both schools also have numerical Intelligibility above0/7. Then,There was a significant relationship between the type of spatial organization and the amount of indices in the schools studied. Therefore, the use of a central model in school plan has been one of the important factors in creating spatial cohesion and integration among the school spaces.