Abstract:
تحقیق حاضر پدیده فرار از خانه را از جوانب مختلف مورد مطالعه قرار می دهد. این پژوهش با روش کیفی و تکنیک تحلیل محتوا انجام گرفته است. در این مطالعه با 10 دختر که از منزل فرار کرده و در سال 1398 در مراکز بهزیستی و مراکز انتظامی تشکیل پرونده داده بودند، مصاحبه عمیق انجام داده شد و مطالب بیان شده، در چند مرحله مقوله بندی و تحلیل شدند. همچنین با تعدادی از کارشناسان بهزیستی و اورژانس اجتماعی شهرستان های آمل، ساری و تعدادی از کارشناسان انتظامی شهر آمل و ساری در خصوص علل و عوامل فرار دختران از منزل مصاحبه نیمه ساختار یافته بعمل آمد. نتایج پژوهش حاضر در چهار مقوله اصلی تحت عناوین؛ خانواده، فرد، جامعه و سازمانهای حامی و حمایت-گر دستهبندی گردید. نتایج تحقیق بیانگر این است که خانواده به عنوان اولین و مهم ترین نهاد جامعه، نقش بسزایی در تربیت، پرورش و اجتماعی نمودن فرزندان با معیارها و ارزشهای جمعی به عهده دارد و در صورت کژکارکردی یا کارکرد نامناسب، عواقب و پیامدهای ناگواری در انتظار فرزندان خواهد بود. عامل دوم شخصیت فرد و خصیصههای فردی است که در روبرو شدن با مشکلات و مسایل خانوادگی و اجتماعی، واکنش و پاسخ نشان خواهد داد. عامل سوم جامعه و عناصر آن هست که در تشدید یا کاهش آسیبهای فرزندان نقش مهمی بر عهده دارند. در نهایت نقش سازمانهای حامی و حمایتگر است که در صورت ناکارآمدی خانواده، شخصیت متزلزل فرد و فضای جامعه، نقش مهمی در تعدیل، بازپروری، اصلاح و بازاجتماعی فرد آسیب دیده برعهده خواهند داشت.
The purpose of this study was to investigate the causes and motivations of
girls escaping from home and trying to study the phenomenon of escape from
different aspects.This study was conducted in a qualitative manner with
content analysis technique. In this study, in-depth interviews were conducted
with 10 girls who fled their homes in 1398 And they were filing in the
welfare and law enforcement agencies, in-depth interviews were conducted
and in a few stages, the materials were categorized and analyzed . We also
interviewed a number of social welfare and emergency experts in Amol and
Sari and a number of Amol and Sari police experts on the causes and causes
of girls' escape from their homes. The results of the present study were
classified into four main categories: family, individual, community, and
supportive organizations. The results of the study indicate that the family as
the first and most important institution of society has an important role in the
upbringing and socialization of children with collective standards and values
And in the event of a malfunction or incorrect operation, the consequences
for children will be awaiting. The second factor is the personality and
personality traits that will respond to family And social problems The third
factor is the community and its elements that play an important role in
exacerbating or reducing the damage to children. Ultimately, support and
advocacy organizations will play an important role in moderating,
rehabilitating, reforming, and re-socializing the affected person if the
inefficient family and individual personality and community environment are
shaken.
Machine summary:
اهميت و ضرورت تحقيق با توجه به روند روبه رشد فرار دختران و زنان از منزل از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٧ برابر آمار اعلامي و مندرج در اين پژوهش ، اهميت مساله فرار و ضرورت تحقيق در خصوص شناخت عوامل موثر بر آن ، به منظور چگونگي مديريت افراد و خانواده هاي آسيب پذير و در معرض خطر، مسوليت اجتماعي ناجا و سازمان بهزيستي در زمينه پيشگيري آسيب هاي اجتماعي از جمله فرار دختران از منزل ، ايجاب مي کند تا با استفاده از ديدگاه هاي صاحب نظران و کنکاش ميداني، وضعيت موجود فرار دختران از منزل از طريق مصاحبه با صاحب نظران و کارشناسان سازمان هاي مرتبط مورد بررسي و مطالعه قرار و اقدام و راهکار متناسب با وضعيت فعلي ارايه گرددو اگر تحقيق علمي و آسيب شناسي ميداني از اين روند صورت نگيرد ممکن است در آينده وقايع ناگوار و نابخشودني در سطح جامعه پديد آيد.
هاشمي و همکاران در تحقيقي با عنوان عوامل موثر بر فرار دختران از منزل (مطالعه موردي شهرهاي تهران و مشهد) سال (١٣٨٧) در جامعه آماري دختران فراري ١٢ تا ٢٥ ساله در شهر تهران و مشهد با نمونه آماري ٦٣ نفر در تهران و ٨٠ نفر در مشهد و حجم نمونه دختران عادي ١٥٠ نفر در تهران و ١٥٠ نفر در مشهد به روش نمونه گيري اتفاقي سيستماتيک در پارکها و مراکز خريد سطح شهرهاي تهران و مشهد به اين نتيجه رسيدند که تفاوت معناداري در شاخص هاي زير بين دختران فراري و غيرفراري وجود دارد؛ نااستواري روابط والدين ، واگذاري مسئوليت بزرگسالان به دختران ، وجود سابقه جرم يا رفتار انحرافي در خانواده دختران .