Abstract:
مراکز تربیت معلم از سال1390 تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان تجدید ساختار یافته و در طی سالهای 1391 تا 1397، از طریق کنکور سراسری، به جذب دانشجومعلمان در رشتههای مختلف و از جمله کارشناسی آموزش جغرافیا، پرداختهاند. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل روند توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در پردیسهای استانی این دانشگاه در طی مدت فوق الذکر بوده که به روش کمی و تحلیل اسنادی صورت گرفته است. به این منظور، اطلاعات لازم در مورد تعداد و محل پذیرش دانشجومعلمان رشتهی کارشناسی آموزش جغرافیا از دفترچههای انتخاب رشتهی سال های 1391 تا 1397 استخراج و در نرم افزار Spss وارد شده و پارامترهای آماری لازم محاسبه، توصیف و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده گواه آن است که در طی این مدت ، در مجموع 1108 دانشجو معلم در این رشته جذب دانشگاه فرهنگیان شدهاند که771 نفر از آنها پسر و 337 نفر از آنها دختر بودهاند. دانشجومعلمان پسر در11 پردیس استانی و دانشجومعلمان دختر در 7 پردیس استانی توزیع شدهاند. در بررسی این روند مشخص شد که در ابتدا وجود استادان و امکانات موجود در مراکز تربیت معلم محور تصمیمگیری برای توزیع دانشجومعلمان بوده ؛ اما به مرور، با لحاظ کردن اصول علمی برنامهریزی آموزشی، درسی و در نظر گرفتن شرایط دانشجومعلمان، از پراکندگی مکانی جذب و توزیع کاسته شده و وضعیت با ثباتتر شده است. انتخاب استانهای البرز ، خراسانجنوبی، تهران و خوزستان به عنوان 4 قطب کشوری آموزش جغرافیا و اختصاص اعضای هیئت علمی جدید و تجهیزات نوین به آنها، موجب تثبیت جایگاه رشتهی کارشناسی آموزش جغرافیا در کشور شده است.
Teacher training centers have been renovated since 2011 under the name of the University of Farhangian and have been recruiting students from all over the country from 2012 to 2018, including undergraduate degrees in geography education. The purpose of this study was to investigate and analyze the process of distribution of Geography teacher students in the provincial campuses of this university during the above mentioned period by quantitative method and document analysis. For this purpose, the necessary information about the number and place of admission of undergraduate students of Geography education from the field of elective courses of 2012-2013 was extracted and entered in SPSS software and the necessary statistical parameters were described, calculated and analyzed. The results show that during this period of 7 years, a total of 1108 teachers were recruited in this field, of which 771 were male and 337 were female. The male in 11 and the female in 7 provincial campuses are distributed. The study revealed that initially there were professors and facilities available at the teacher training centers to make decisions about student teachers' distribution. But over time, taking into account the scientific principles of educational and curriculum planning and taking into account the conditions of student teachers ,the situation has become more balanced. The selection of Alborz, South Khorasan, Tehran, and Khuzestan provinces as the four national hubs of geography education and the allocation of new faculty and new equipment to them has consolidated the status of undergraduate geography education in the country
Machine summary:
از جمله ي اين رشته ها، رشته ي آموزش جغرافيا١ بوده است که داوطلبان آن با تصميم کارشناسان سازمان مرکزي دانشگاه فرهنگيان ، در پرديس هاي پسرانه و دخترانه ي استان هاي مختلف کشور توزيع شده اند.
(Martin,1993: 145) دانشگاه فرهنگيان که وظيفه ي تأمين دبير جغرافيا براي مدارس را بر عهده دارد، برنامه - ي درسي دوره ي کارشناسي رشته ي آموزش جغرافيا را تنظيم کرده و در جلسه ي ٨٦٩ مورخ ١٣٩٤/٩/٢٨ شوراي عالي برنامه ريزي آموزشي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري به تصويب رسانده است .
يافته هاي تحقيق بررسي آمار جذب و توزيع دانشجومعلمان رشته ي کارشناسي آموزش جغرافيا در بين ٦٤ پرديس استاني پسرانه و دخترانه و مراکز زير مجموعه ي آنها در دانشگاه فرهنگيان به تفکيک سال هاي مختلف و ويژگيهاي آنها به شرح زير ميباشد: توزيع دانشجو معلمان رشته ي آموزش جغرافيا در سال ١٣٩١ اولين گروه از دانشجومعلمان رشته ي کارشناسي آموزش جغرافيا از کنکور سراسري سال ١٣٩١ وارد دانشگاه فرهنگيان شده اند که تعداد آن ها ٢٤٥ نفر بوده و ١٦٢ نفر از آن ها پسر و ٨٣ نفر دختر بوده اند که نسبت جذب پسران نسبت به دختران ١/٩ برابر بوده است (جدول ١).
توزيع دانشجومعلمان رشته ي آموزش جغرافيا در سال ١٣٩٥ در اين سال ١٤٩ نفر در رشته ي آموزش جغرافيا در دانشگاه فرهنگيان پذيرفته شده اند که ١١٢ نفر پسر و ٣٧ نفر دختر و نسبت جنسيتي پذيرش پسران ٣ برابر دختران بوده است .
بنابراين ، ميتوان گفت که در اين سال ، فرآيند توزيع دانشجومعلمان در رشته ي آموزش جغرافيا در دانشگاه فرهنگيان به حد اعلاي تکامل خود رسيده و مطابق با اصول برنامه ريزي آموزشي و درسي قرار گرفته و در ٤ استان با ٨ پرديس پسرانه و دخترانه تثبيت شده است .