Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی مفهوم اشتیاق تحصیلی در درس ریاضی در میان نوجوانان است. بر همین اساس، با روش کیفی و طرح نظریة داده بنیاد و به شیوة مصاحبة گروه کانونی به بررسی چگونگی مفهوم سازی اشتیاق تحصیلی در درس ریاضی از دیدگاه نوجوانان پرداخته شد. شرکت کنندگان در پژوهش 51 نفر (24 دختر، 27، پسر) دانشآموز بودند. سه گروه کانونی در مدارس دخترانه و چهار گروه کانونی در مدارس پسرانه تشکیل شد. نتایج نشان داد که میتوان اشتیاق تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان را در 4 مقوله 'تمایل به درگیری در تکلیف'، 'عواطف مثبت'، 'چشمانداز آینده و همانندسازی با تکلیف' و 'نیاز به شناخت' طبقهبندی کرد. نتایج در رابطه با پیشایندهای اشتیاق تحصیلی در درس ریاضی را میتوان در 3 مقوله خانواده، معلم و ویژگیهای فردی دستهبندی کرد و نتایج پیامدهای اشتیاق تحصیلی در درس ریاضی را میتوان در 5 گروه تاب آوری، امید ، سبک پردازش اطلاعات، اعتماد به نفس و بهزیستی ذهنی قرار داد.
The purpose of present study was to investigate the concept of academic passion in math among adolescence. Therefore, this investigation attempts to study conceptualization of academic passion in math from the perspective of adolescents with a qualitative method, interviews with focus group, and grounded theory approach. Participants in this study were 51 adolescents (24 girls and 27 boys).Three focus group were composed in female student’s school, and four groups were constituted in male student’s schools. The results regarding student’s academic passion in math were categorized in four categories of “intent to engage in the activity”, “positive emotions”, “future perspective and identification with activity” and “need for cognition”. Also the results were related to factors affecting academic passion in math categorized in three categories of “family”,“teacher” and “individual features” and finally results were related to consequences of academic passion in math categorized in 5 group “resiliency”, “hope”, “information processing styles”, “self-efficacy”, “subjective well- being”.
Machine summary:
مفهوم سازي اشتياق تحصيلي دانش آموزان در درس رياضي براساس مطالعۀ کيفي داده بنياد o Conceptualization of Students’ Academic Passion in Mathematic based on Qualitative Study of Foundation Data o مهسا صالح نجفي * دکتر الهه حجازي * دکتر پروين کديور * دکتر مسعود غلامعلي لواساني * چکيده هدف پژوهش حاضر شناسايي مفهوم اشتياق تحصيلي در درس رياضي در ميان نوجوانان است .
اشتراکگذاريتجربيات خوددرزمينه «فردي که رياضي را خيلي دوست دارد در جمع گفتگو در زمينۀ درس موردعلاقه درگفتارروزمره وبحث در دوستانش هم در صحبت هايش درس مورد علاقه زمينه تکاليف ودرس موردعلاقه باديگران اين علاقه را نشان مي دهد» تجربۀ حس لذت در مطالعه و انجام «رياضي با درس هاي ديگر فرق دارد و لذت تکاليف مربوط به درس مورد علاقه نمرات بالا در آن لذت بيشتري دارد» عواطف مثبت تجربۀ حس شادي در مطالعه و انجام «وقتي ميرم دنبالش و ياد مي گيرم و ميتونم خوشحالي تکاليف مربوط به درس مورد علاقه از عهده اش برميام ، احساس شادي ميکنم » «هر انساني يک هدفي دارد که براي رسيدن به آن اهداف مرتبط اهدافي که فرد براي زندگي تلاش مي کند، هدف من از راه رياضي مي گذرد با آينده و پيشرفت خود در آينده به خاطر همين بايد در خواندن رياضي تلاش کنم چشم انداز آينده تا موفق شوم .