Abstract:
فضیلت در سازمانها به ایجاد، ترویج، حمایت، و پرورش رفتارها، عادتها، اعمـال، و تمایلات رفیع و متعـالی از قبیـل انـسانیت، صـداقت، بخـشش، اعتماد، و وفاداری در سطح فردی و جمعی دلالت میکند. سرمایة اجتماعی و مسئولیت اجتماعی نیز دو عامل مهماند که نقش اساسی در سازمانها و جامعه دارند. هدف از این پژوهش تبیین اثر سرمایة اجتماعی بر فضیلت سازمانی با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی بود. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش کار توصیفیـ همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش مشتریان بانک تجارت شهر اردبیل بودند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامة استاندارد سرمایة اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، فضیلت سازمانی استفاده شد. روایی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی به وسیلة آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و اسمارت پیالاس تجزیهوتحلیل شد. بر اساس یافتههای پژوهش، سرمایة اجتماعی بر فضیلت سازمانی تأثیر مثبت و معنادار میگذارد و بین ابعاد سرمایة اجتماعی اعتماد تأثیرگذارترین بعد بر فضیلت سازمانی است. مسئولیت اجتماعی نیز بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی نقش میانجی ایفا میکند و بین ابعاد مسئولیت اجتماعی هم بعد اخلاقی بیشترین تأثیر را بر فضیلت سازمانی میگذارد. یافتـههـای ایـن پـژوهش مـیتوانـد در حرکت سازمانها به سمت توجه بیشتر به فضیلتگرایی مؤثر واقع شود.
Virtue in organizations refers to the creation, promotion, nurture and cultivation of behaviors, habits, actions and high and sublime tendencies such as the humanity, honesty, forgiveness, trust and loyalty on an individual and collective level. Social capital and social responsibility as two important factors play an essential role in organizations and society. The overall goal of this study is to explain the effect of social capital on organizational virtue with the mediating role of social responsibility. The type of research is applied in terms of purpose and in terms of the nature of the method is descriptive-correlation. The statistical population of the study is the customers of Ardabil Tejarat Bank. Three standard questionnaires, social capital, social responsibility, and organizational virtue were used to collect data. The validity was confirmed by confirmatory factor analysis method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. In the data analysis of SPSS and PSL Smart software were used. In the analysis of hypotheses of structural equation modeling method has been used. According to the research findings, social capital has a positive and significant effect on organizational virtue, and among the dimensions of social capital, the dimension of trust has had the greatest impact on organizational virtue. Social responsibility also plays a mediating role between social capital and organizational virtue, and among the dimensions of social responsibility, the moral dimension has the greatest impact on organizational virtue. The findings of this study could be effective in moving organizations to wards more attention to virtue.
Machine summary:
مرور پژوهش هاي داخلي و خارجيـ همچون پژوهش قليچ و مشبکي (١٣٨٥)، پيران و همکارانش (١٣٩١)، حسن زاده و همکارانش (١٣٩٣)،ساباتني ١ و همکارانش (٢٠٠٨: ٤٥٨) نشان ميدهد که به بررسي اثر هم زمان سرمايۀ اجتماعي و مسئوليت اجتماعي بر فضيلت سازماني پرداخته نشده است .
معيار R٢ و Q٢ براي برازش مدل ساختاري (به تصویر صفحه رجوع شود) تحليل داده ها و يافته ها يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که دو متغير سرمايۀ اجتماعي و مسئوليت اجتماعي به طور مشترک واريانس فضيلت سازماني را تبيين ميکنند.
نتايج آزمون هاي فرضيه هاي اصلي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به مقدار آمارة t، که از ١/٩٦ در سطح اطمينان ٩٥ درصد بزرگ تر است ، طبق جدول ٥، سرمايۀ اجتماعي بر فضيلت سازماني و مسئوليت اجتماعي تأثير مثبت و معنادار ميگذارد.
Wetzels et al b: ضريب مسير ميان متغير ميانجي و وابسته Sa: خطاي استاندارد مسير متغير مستقل و ميانجي Sb: خطاي استاندارد مسير متغير ميانجي و وابسته (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به مقدار آمارة Z محاسبه شده ، که بزرگ تر از ١/٩٦ در سطح اطمينان ٩٥ درصد است ، تأثير ميانجي متغير تأييد ميشود و نشان ميدهد که مسئوليت اجتماعي بين سرمايۀ اجتماعي و فضيلت سازماني نقش ميانجي ايفا ميکند.
همچنين ، با توجه به تحليل مسير غير مستقيم ميزان تأثير سرمايۀ اجتماعي بر فضيلت سازماني از طريق مسئوليت اجتماعي برابر با ٠/٣٤ است (٠/٣٤ = .