Abstract:
دانش آموزان دبیرستانی نقش مهمی در فراگیری، حفظ و اشاعۀ فرهنگ عامۀ هر شهر یا روستادارند. بنابراین دستیابی به میزان آگاهی و پایبندی آنان نسبت به این مقوله برای برنامه ریزی هایبعدی از ضروریات است. در این تحقیق از نوع کاربردی با یک روش توصیفی و پیمایشی با استفادهاز ابزار پرسشنامه تلاش شده است تا میزان آگاهی و پایبندی دانش آموزان دبیرستانهای شهر یزد بهفرهنگ عامه سنجیده شود. جامعۀ آماری در این تحقیق دانش آموزان دختر و پسر مدارس شاهدمتوسطه (دبیرستان) دورة دوم شهر یزد هستند که تعداد آنها 1738 نفر (825 نفر دختر و 913 نفرپسر) است. همچنین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 314 نفر است که از این تعداد 166نفر را دانش آموزان پسر و 148 نفر را دانشآموزان دختر تشکیل میدهند. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای است. این تحقیق از نظر جمع آوری دادهها، از نوع تحقیقات توصیفی است که بهروش پیمایشی انجام شده و از نظر هدف کاربردی است. نتایجی که از این پژوهش به دست آمدنشان داد که در دو بعد مادی و شفاهی سطح آگاهی پسران بالاتر از دختران و میزان آگاهیدانش آموزان دختر و پسر در مولّفههای شفاهی و معنوی بالاتر از مولّفههای مادی است. بطور کلیمیزان آگاهی از فرهنگ عامه در حد مطلوبی قرار دارد. پایبندی به مولّفههای فرهنگ عامه در بیندانش آموزان پسر در حد قابل قبول و دانش آموزان دختر به طور کلّی پایین تر از حد قابل قبول قراردارد. همچنین میزان پایبندی به فرهنگ عامه به طور کلّی پایین تر از حد قابل قبول است. دانش آموزان دبیرستانی اطّلاعات خود در زمینۀ فرهنگ عامه را بیشتر از طریق خانواده و آشنایان بهدست میآورند. همچنین بین جنسیت و میزان استفاده از فرهنگ عامه، رابطه وجود دارد.
High school students play an important role in preserving andspreading the culture of every society. Therefore, achieving their level ofawareness and adherence to this category of necessities is essential. In thisapplied research, a descriptive and survey method using questionnaire andlibrary studies has been attempted to measure the awareness andadherence of Yazd high school students to popular culture. Popular culturehas both material and oral components. The results of this study showedthat in both physical and verbal dimensions the level of knowledge of boyswas higher than those of girls, and the level of knowledge of boys andgirls in oral and spiritual components was higher than materialcomponents. In general, the level of awareness of popular culture is at agood level. Adherence to the components of popular culture among malestudents is acceptable and female students generally lower thanacceptable. Also, the level of adherence to popular culture is generallylower than acceptable. High school students gain more information aboutpopular culture through family and acquaintances. Gender also influencesthe use of popular culture in life.
Machine summary:
در این تحقیق از نوع کاربردی با یک روش توصیفی و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه تلاش شده است تا میزان آگاهی و پایبندی دانشآموزان دبیرستانهای شهر یزد به فرهنگ عامّه سنجیده شود.
تقیخانی (1394) در پایاننامة خود با عنوان «بررسی میزان پایبندی دانشجویان به ارزشهای اجتماعی» (مطالعة موردی دانشجویان دانشکدة روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی) به این نتایج رسیده است که میزان پايبندي به ارزشهاي اجتماعي در بین دانشجويان مورد مطالعه، بالاتر از سطح متوسّط است و ساير متغیّرهاي زمینهاي مانند تحصیلات پدر، رشته تحصیلي و موفّقیّت تحصیلي بر پايبندي به ارزشهاي اجتماعي تأثیر داشتهاند.
متغیرها نام متغیر شاخص مستقل معنوی (شفاهی) آیینهای ملی و مذهبی زبان و گویش بازیهای سنّتی آداب و رسوم مادّی (ملموس) معماری غذاهای سنّتی بناهای سنّتی صنایع دستی پوشاک سنّتی مشاغل داروهای گیاهی وابسته میزان استفاده (پایبندی) به مؤلّفههای فرهنگ عامّه برای پاسخ به سؤالات تخصّصی از طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شده است و از پاسخگو خواسته شده است که نظر خود را نسبت به هر عبارت با یکی از گزینههای «خیلی کم»، «کم»، «متوسط»، «زیاد» و«خیلی زیاد» مشخص نماید که آنها را به ترتیب از 1 تا 5 امتیاز بندی کردهایم.