Abstract:
طوبی و معنای شب، شاخصترین اثر شهرنوش پارسیپور، داستان زن قهرمانی است که زندگی او در تاریخ مربوط انقلاب مشروطه و حکومت پهلوی واقع شده است. کنشهای او که حاصل نوع تربیت و به تبع آن جهانبینی او میشود، در مقابل حوادث و جریانهایی که منعکسکنندة معضلات اجتماعی آن دوران است، فضای داستان را تیره و وهمآلود کرده است. شخصیتهای این رمان، دو دستهاند. یک عده اشخاصی که کاملاً نمود عادی دارند و برخی دیگر کاملاً شخصیتهای اسطورهای و خیالی هستند. در هر دو مورد نویسنده، برای شخصیتپردازی، بیشتر از زبان راوی و به طریق غیرمستقیم، سود جسته است. مقالة پیشرو به بررسی شخصیت طوبی، قهرمان اسطورهای در این رمان پرداخته تا چگونگی پردازش و نمود واقعیت را در آن نمایان سازد. این بررسی نشان میدهد، شخصیت طوبی بیشتر به صورت غیرمستقیم، از طریق کنش، گفتار، نام، محیط و وضعیت ظاهری، پردازش شده است. آنچه این اثر را در بین رمانهای دیگر ممتاز میکند، این است که شخصیت قهرمان از جنبههای اسطورهای - عرفانی، در ساحت واقعیت نیز، قابلیت بررسی دارد.
Machine summary:
اين بررسي نشان مي دهد، شخصيت طوبي بيشتر به صورت غيرمستقيم ، از طريق کنش ، گفتار، نام ، محيط و وضعيت ظاهري ، پردازش شده است .
پيش از اين مقالات و پژوهش هاي متعددي پيرامون اين رمان ، انجام شده است ، به عنوان مثال ، «اسطورة زن محور، مشخصه اي سبکي در آثار پارسي پور، گلي ترقي و غزاله عليزاده » از فرزانه مونسان (١٣٩٢) و «اسطورة زن ، تحليل رمان طوبي و معناي شب » از مشيت علايي (١٣٦٨) که شخصيت قهرمان داستان را از منظر اسطوره اي ، بررسي کرده اند و «تحليل فلسفي کتاب طوبي و معناي شب » از حورا ياوري (١٣٦٨)، «بررسي انديشه فمنيسم در آثار شهرنوش پارسي پور و مارگريت دوراس » از محمد خسروي شکيب (١٣٨٩) و «نقد و بررسي آثار داستاني شهرنوش پارسي پور» از حسن حدادي (١٣٨١).
بنابراين در اين پژوهش سعي بر آن است که با توجه به جنبه هاي مختلف شخصيت پردازي ، مانند: کنش ، گفتار، نام ، محيط و وضعيت ظاهري به بررسي ابعاد مختلف شخصيت قهرمان داستان پرداخته شود و به اين پرسش ، پاسخ دهد که نويسنده تا چه حد قادر بوده است که در بطن فضايِ وهم آلودِ اسطوره اي و نمادين ، با استفادة مناسب از عنصر شخصيت پردازي ، چهرة قهرمان خود را به تصوير بکشد.