Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر عملکرد حافظه کاری کلامی در دانشآموزان با آسیب بینایی انجام شد. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری بههمراه گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان با آسیب بینایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1399 تشکیل دادند. از این جامعه، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 دانشآموز که ویژگیهای لازم بر اساس ملاکهای ورود را داشتند، انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جاگماری شدند. برای جمعآوری دادهها از خردهآمونهای هوش وکسلر (حافظه ارقام و توالی حرف عدد) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای و بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش کارکردهای اجرایی در گروه آزمایش موجب بهبود عملکرد حافظه شده است و این تاثیر در مرحله پیگیری یکماهه پایدار بود (05/0p<). نتیجهگیری: توجه به نتایج بهدستآمده از مطالعه حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش کارکردهای اجرایی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای در بهبود عملکرد حافظه کاری کلامی دانشآموزان با آسیب بینایی استفاده شود.
Objective: the aim of this study was to determine the effectiveness of executive functions program on performance of verbal working memory in students with visual impairment. Method: the research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and follow-up with the control group. The statistical population of the study consisted of all students with visual impairment in Tehran 2018-2019. Using an available sampling method, 30 students with the required criteria based on the inclusion criteria were selected and randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. Wechsler intelligence subcomponents were used for data collection. The experimental group was trained in 10 sessions of 45 minutes and the control group did not receive any intervention. ANOVA with repeated measures was used for data analysis. Results: the results showed that training the executive functions in the experimental group improved performance of verbal working memory and this effect remained to sustain at o month follow-up (PConclusion: based on the results of the present study, it can be concluded that executive function training can be used as an intervention method to improve performance of verbal working memory in students with visual impairment.
Machine summary:
اثربخشي برنامه آموزشي کارکردهاي اجرايي بر عملکرد حافظه کاري کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي The Effectiveness of Executive Functions Program on Performance of Verbal Working Memory in Students with Visual Impairment عسگر چوبداري ١*، حميد عليزاده ٢، پرويز شريفي درآمدي ٣، محمد عسگري ٤ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٥/١٤ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/١٠/٢٠ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي برنامه آموزشي کارکردهاي اجرايي بر عملکرد حافظه کاري کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي انجام شد.
يافته ها: نتايج نشان داد آموزش کارکردهاي اجرايي در گروه آزمايش موجب بهبود عملکرد حافظه شده است و اين تأثير در مرحله پيگيري يک ماهه پايدار بود (٠٠٥ کليد واژه ها: .
در همين راستا، هيل و هاينتمر١٤ (٢٠١٥) نشان دادند که آسيب بينايي ميتواند با ناسايي در کارکردهاي اجرايي همراه باشد؛ بنابراين نياز است در اين زمينه مداخلاتي ک به بهبود ظرفيت هاي شناختي اين دانش آموزان کمک ميکند، انجام شود.
از طرف ديگر، با توجه به اينکه پژوهش علمي در اين زمينه يافت نشد، سؤال پژوهش حاضر اين است که آيا برنامه آموزشي کارکردهاي اجرايي بر عملکرد حافظه کاري کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي تأثير دارد؟ ٢.
همچنين نتايج آزمون بين گروهي نشان ميدهد که تفاوت ميان گروه ها از نظر آماري معنادار است (٠٠٥ (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي برنامه آموزشي کارکردهاي اجرايي بر عملکرد حافظه کاري کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي انجام شد.
نتايج حاصل از داده ها نشان داد که آموزش کارکردهاي اجرايي بر عملکرد حافظه کاري کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي تأثير معنيدار دارد.