Abstract:
عبارت های قابل توجهی از عالمان مسلمان حاکی است که از نگاه ایشان ، دلالت ظواهر قرآن بر مفادشان ، ظنی است. پاره ای از این عبارت ها ، مطلق است ولی بخشی از آن ها ، به مبحث عام و خاص و مسئلۀ تخصیص قرآن با خبر واحد اختصاص دارد.دربارۀ این سخن مشهور ، بحث منقحی به عمل نیامده و دلیل روشنی بر آن ارائه نشده ولی می توان از خلال مباحث ایشان ، به دلایل احتمالی آن پی برد. البته این دلایل ، قابل دفاع به نظر نمی رسند، چرا که بیشتر آن ها، حاصل بی توجهی به نقش و عملکرد لفظ در مقام محاوره و تقنین است. زیرا آن چه از لفظ در این دو مقام انتظار می رود، صرفاً افادۀ مراد استعمالی است و نه مراد جدی و بی تردید ظواهر قرآن، در این حد از افاده، مفید قطع هستند. پاره ای دیگر از این دلایل، سخنان مخدوش و قابل نقدی است که به اخباری ها نسبت داده شده. بلکه باید گفت شواهدی در دست است که نشان می دهد ، ظواهر قرآن ، از دلالت هایی قطعی و علم آور برخوردارند. آیاتی که مردم را به تحدّی با قرآن فرا می خوانند، آیات دعوت کننده به تدبر در قرآن و مفاد حدیث ثقلین، از مهم ترین این شواهد است.
Significant statements by Muslim scholars indicate that, in their view, the implications of the Qur'an for its contents are doubtful. Some of these statements are absolute, but some of them are devoted to the general issue of allocating the Qur'an to a single source.There was no rational discussion of this famous discourse and no clear reason for it, but it could be inferred from their arguments for possible reasons. These reasons, of course, do not seem plausible, as most of them are the result of neglecting the role and function of the term in dialogue and legitimacy. Because what is to be expected in these two positions is merely the expression of a colonial meaning, and not the serious and unmistakable manifestation of the Qur'an, to such an extent, it is useful to discard it. Another of these reasons is the confusing and criticized remarks attributed to the news. Rather, there is evidence that the Qur'an's appearances have definite and scientific implications. The verses that call the people to the Qur'an to some degree, the verses inviting contemplation in the Qur'an, and the provisions of the authentic hadith, are the most important of these evidences.