Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة «تمرین ذهنی در ورزش» انجام شد. روش پژوهش، کاربردی و مبتنیبر توسعة ابزار بود که بهلحاظ نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی بود. 242 ورزشکار رشتههای ورزشی متفاوت پرسشنامة بنکی و همکاران (2017) را تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تأییدی مبتنیبر مدلیابی معادلات ساختاری برای تعیین روایی سازه استفاده شد و همسانی درونی و پایایی زمانی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار سهعاملی مهارتهای ذهنی (مهارتهای بنیادی، عملکردی و بینفردی) و ساختار دوعاملی تکنیکهای ذهنی (تصویرسازیذهنی و خودگفتاری) از برازش خوبی برخوردار بودند.ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و مؤلفههای پنجگانه بیشتر از 7/0 بهدست آمد که نشاندهندة همسانی درونی پرسشنامه است؛ بنابراین، میتوان از پرسشنامة «تمرین ذهنی در ورزش» برای اندازهگیری تمرین ذهنی در ورزشکاران ایرانی استفاده کرد.
The present study aimed to investigate the validity and reliability of the Persian version of the mental training questionnaire in sport. The research method is applied and development tools which the method of data collection was field research. For this purpose, 242 athletes of various sports have completed the questionnaire of Behnke et al (2017). Confirmatory factor analysis based on structural equation modeling was used to determine the structural validity, and the internal consistency and concurrent reliability of the questionnaire were assessed using Cronbach's alpha coefficient. The results showed that the three-factor structure of mental skills (fundamental, performance and interpersonal skills) and the two-factor structure of mental techniques (mental imagery and self-talk) have a good fit. Cronbach's alpha coefficient was more than 0.7 for the whole questionnaire and five components, which shows the internal consistency of the questionnaire. Thus, can be used from mental training questionnaire in sport for evaluating mental training in Iranian athletes.
Machine summary:
روایی سازه، پایایی، تمرین ذهنی، پرسشنامه، ورزش مقدمه با مرور مطالعات در زمینة مفاهیم «مهارتهای ذهنی» و «تکنیکهای ذهنی» مشخص میشود تناقض وجود دارد و اغلب این دو اصطلاح بهجای هم استفاده میشوند (1)؛ بااینحال، نظریهپردازان نشان میدهند که این اصطلاحات به دو دسته عناصر ذهنی اشاره دارند که دو بعد مؤلفههای کنترل حرکتی و روانشناسی در آن دخیلاند (3، 2).
با توجه به این مطلب مهم، در پژوهش حاضر به بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی ابزار «ارزیابی تمرین ذهنی ورزشی» بنکی و همکاران (3) با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی در بین نمونة ایرانی پرداخته شد.
مهارتهای بینفردی شامل کنترل توجه، پذیرش و برقراری ارتباط که از عناصر مؤثر در فعالیتهای ورزشی هستند نیز در قالب مهارتهای بینفردی بررسی میشوند (36، 2)؛ بنابراین، در پرسشنامة مهارتهای ذهنی ورزشی، بهصورت ضمنی، عوامل و فاکتورهای مؤثر در برآورد مهارتهای ذهنی ورزشکار اعمال شده است و براساس نتایج مطالعة حاضر، اعتبار این ابزار برای استفاده در جامعة ورزشکاران ایران تأیید میشود.
Mental skills training in sport.
The sport mental training questionnaire: Development and validation.
Mental toughness training for sports: Achieving athletic excellence.
Psychological skills training as a way to enhance an athlete's performance in high‐intensity sports.
Establishment of norms for the Bull's Mental Skills Questionnaire in South African university students: An exploratory study.
(رجوع شود به تصوير صفحه) (رجوع شود به تصوير صفحه) Validation of the Persian Version of the Mental Training Questionnaire in Sport S.
Urmia, Iran (Corresponding Author) Received: 2019/05/29 Accepted: 2019/12/23 Abstract The present study aimed to investigate the validity and reliability of the Persian version of the mental training questionnaire in sport.
Keywords: Structural Validity, Reliability, Mental Training, Questionnaire, Sport.