Abstract:
هدف: راهبرد اقیانوس آبی درحکم منبع رقابتی میتواند ظرفیتهای بالقوۀ شرکتها را شناسایی و آنها را در عرصۀ رقابت پیروز کند. پژوهش حاضر، با توجه به مبانی نظری پژوهش، ارتباط میان راهبرد اقیانوس آبی و کسب مزیت رقابتی را بررسی میکند.
روششناسی: روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. همچنین یافتههای تحقیق حاصل مطالعات کتابخانهای و با توجه به دیدگاه 157 نفر از مدیران و مشاوران و کارکنان یک شرکت بیمهای، که از راه روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، ارائه شده است.
یافتهها: دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدهاند و از تحلیل مسیر برای بررسی فرضیات استفاده شده است. همچنین دادهها بهکمک نرمافزار SPSS و PLS تجزیهوتحلیل شدهاند.
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده از این تحقیق نشان میدهد که تمامی فرضیههای تحقیق تایید شدهاند و راهبرد حذف از اقیانوس آبی رتبۀ اول و بیشترین تاثیر را در مزیت رقابتی شرکت بیمهای موردمطالعه دارد و راهبرد کاهش از اقیانوس آبی رتبۀ چهارم و کمترین تاثیر را در این حوزه دارد.
Objective: The blue ocean strategy, as a competitive source, can identify the potential of the companies and win them in the competition. Therefore, this study evaluates the relationship between using the blue ocean strategy and gaining competitive advantage. Method: The research is a descriptive study using a questionnaire survey. About 157 of managers, consultants and employees of the Novin insurance company were selected using simple random sampling method and participated in this study. Data was analyzed using structure equation modeling and the path analysis to examine the research hypotheses using SPSS and PLS softwares. Finding: The results indicate that all research hypotheses were confirmed and the removal strategy of the blue ocean has first rank and the greatest impact on the competitive advantage of the Novin insurance company, and the reducing strategy for the ocean blue has Fourth rank and the lowest impact on the competitive advantage of the Novin insurance company. Conclusion: insurance companies can achieve competitive advantage using the blue ocean strategy.
Machine summary:
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد که تمامی فرضیه های تحقیق تأیید شده اند و راهبرد حذف از اقیانوس آبی رتبۀ اول و بیشترین تأثیر را در مزیت رقابتی شرکت بیمه ای مورد مطالعه دارد و راهبرد کاهش از اقیانوس آبی رتبۀ چهارم و کمترین تأثیر را در این حوزه دارد.
این درحالی است که مدیران صنعت بیمه بدون درنظرگرفتن ماهیت خدماتی این صنعت ، به جای تفکر و تمرکز بر جنبه های متنوع هر صنعت خدماتی، فقط برای مؤلفه های معدودی به رقابتی خونین میپردازند و خود را در اقیانوس قرمز صنعت گرفتار میکنند، غافل از آنکه باید، با درپیش گرفتن نوآوری و کاهش و حذف فعالیت های غیرضروری و تخصیص منابع سازمان ، به خلق و بهبود ویژگیها و فعالیت هایی که خواست واقعی مشتریان است و تمرکز بر آن ها، ارزش مدنظر مشتری را فراهم کنند و در نتیجۀ آن ، سهم بازار خود را افزایش دهند.
58 Significant at P منبع : یافته های تحقیق براساس نتایج به دست آمده از ضرایب معادلات ساختاری ، مقدار آمارة تی فرضیۀ اصلی (١١٠/٣١) در ناحیۀ رد فرضیۀ صفر و خارج بازة (١/٩٦ و ١/٩٦-) قرار دارد و فرضیۀ محقق تأیید می شود و با توجه به مثبت بودن ضریب مسیر می توان گفت راهبرد اقیانوس آبی به میزان ٩١ درصد در مزیت رقابتی شرکت بیمه ای موردمطالعه تأثیر مثبت و معنادار دارد.