Abstract:
یمن از دیرباز دارای موقعیت مهم جغرافیایی و تاریخی بوده است ؛ یمن یکی از اولین سرزمین هایی است که مردم آن مسلمان شده اند ؛ می توان گفت از ابتدایی ترین امور در مسیر ِ مسلمان شدن ، آشنایی با قرآن و در مرحله بعد آگاهی از تفسیر آیات الهی است. این پژوهش بر آنست تا به این سوال پاسخ دهد که سیر تطور تاریخی تفسیر در یمن چگونه بوده است ؟در پژوهش حاضر به مطالبی همچون جایگاه تاریخی یمن و نحوه ورود اسلام به این سرزمین پرداخته شده است . سپس سیر تاریخی تفسیر قرآن در ادوار مختلفی همچون دوران نبی اکرم (ص) ، دوران صحابه ، زمان تابعین و بعد از آن یعنی دوران تبع تابعین و همچنین ادوار پس از آن تا دوران متاخر به تفکیک مورد دقت و بررسی واقع شده است . در پایان نیز برخی از مهمترین تالیفات تفسیری یمن مورد بررسی قرار گرفته است.
Yemen has long been an important geographic and historical location; Yemen is one of the first territories where Muslims have become; it can be said that from the earliest point on the Muslim path, familiarity with the Qur'an, and then the awareness of the interpretation of the verses Divine In the present research, we have discussed issues such as the historical place of Yemen and how Islam has entered Islam. Then, the historical course of the Qur'anic interpretation was studied in different periods such as the time of the prophet , the time of the Companions, the time of the followers, and then the period of the followers of the followers, as well as the period after that, has been carefully and carefully analyzed until recently. In the end, some of Yemeni's most important commentary compilations have also been examined. This research seeks to answer the question of how the historical evolution of interpretation in Yemen has been ?
Machine summary:
راه هايي همچون تمسک به قرآن ، سنت نبوي ، اقوال صحابه ، اقـوال تـابعين ، لغـت و زبان عربي و اجتهاد، در همه ي ادوار تاريخي بچشم مي خورد؛ با اين توضيح کـه در همه اين ادوار، تلاش ها و کوشش هاي بسـياري بـراي دسـتيابي و نگـارش تفسـير صحيح قرآن همواره وجود داشـته اسـت ، تفسـير قـرآن در يمـن در ادوار تـاريخي گوناگون مورد بررسي قرار مي گيرد: ٣-١ تفسير قرآن در يمن در دوران رسول خدا (ص ) برخي بر اين باورند که در قرن اول و به ويژه در روزگـار آغـازين اسـلام ، مردمـان بجهت آشنايي با زبان نيازي به تفسير قرآن نداشتند و قرآن براي همگان قابـل فهـم بوده است ؛ اما نکاتي ازجمله تفاوت هاي زباني و متفاوت بودن سطح آگاهي باعـث مي شود که مردم در آن زمان نيز به تفسير قرآن نيازمند باشند.
لازم به ذکر است که علاوه بر اينکه مردم يمـن بـه حضـور رسـول اکـرم (ص ) مي آمدند، پيامبر (ص ) نيز چندين نفر از بهترين اصحاب خود که معمولاً از فضـلاء و علماء (رک : حسن بن علي (شيخ طوسي )، ١٤١٠ ق ، الموتلف من المختلف بين أئمۀ السلف ج ١٦ ص ٦٥) دين بودند را نزد مردم يمن فرستادند تا مردم را به سوي اسلام دعوت کرده و تعاليم اسلامي را براي ايشان بازگو کرده و کتاب خدا و همچنين سنت رسول خدا (ص ) را به مردم بياموزنـد.