Abstract:
از آغازین سالهای ظهور اسلام و گسترش آن در سرزمینهای مسیحینشین، موضعگیری متفاوتی نسبت به اسلام و بخصوص پیامبر(ص) گرفته شد و عمده این مواضع، قالب مقابله داشت. حضرت محمد(ص) در آثار مسیحی، چهرهای بیمارگونه، متمایل به سحر و جادو، حیلهگر، شهوتران، انتحارطلب و مقلد مسیحیت، معرفی شده است، انگارههایی که مستقیماً در شکلگیری تصورات غربی از پیامبر اکرم(ص) تأثیر داشته است.این انگارهها در دو گونه ویژگی فردی و اجتماعی پیامبر(ص)، شناسایی شد. در مقاله حاضر، بیآنکه در پی بررسی علت ظهور تصاویر در ذهنیت عالمان غربی باشیم، کوشش شده تا نسبت میان متغیرهایی چون محل نشو و نما، وابستگی سیاسی و رشته تخصصی عالمان مسیحی با انگارههای آنان از ویژگی اجتماعی پیامبر(ص) طی قرن هشتم تا چهاردهم میلادی، مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش، در پی پاسخگویی بدین سؤال است که چه رابطه معناداری میان متغیرهای فوق و انگاره عالمان مسیحی از ویژگیهای اجتماعی پیامبر(ص) وجود دارد؟ نتایج نشان داد که عالمان مسیحی، با وجود تفاوت دوره زمانی، زادگاه و حرفه، انگاره واحدی از ویژگیهای اجتماعی پیامبر اسلام داشتهاند.
From the beginning of the years of the emergence of Islam and spread of islam in the Christian lands,the Church made various criticisms of Islam.The prophet has been introduced in Christian works,sickly faces,inclined to magic, cunning, lucid, suicidal and Christian imitator.These are the ideas that directly influenced the formation of Western imagery of the Holy Prophet. These concepts were identified in two types of individual and social features of the Prophet .Naturally,variables such as location and posture, political affiliation,and the specialty of the Christian scholars have affected their perceptions of the Prophet. In the present paper,the content analysis method has been used and attempts have been made to identify the relationship between these two variables after the typology of the first Christian scholars until the 14th century and their perception of the Social features of the Prophet.
Machine summary:
بـا توجـه بـه اینکـه سـیره پیـامبر(ص ) از همـان نخستین برخوردهای اسلام و غرب مورد توجه بوده ، نویسنده برخی از انگاره هـای غـرب نسبت به حضرت محمد(ص ) را بیان کرده ، اما در تفسیر چرایی تولیـد ایـن انگـاره هـا در ابتــدای قــرون میانــه ، تنهــا بــر جهالــت و ناآگــاهی نویســندگان تأکیــد کــرده اســت (١٩٦٢,Southern).
مروری بر تطورات انگاره سازی عالمان مسیحی از ویژگی های اجتماعی پیامبر(ص ) تـا قرن چهاردهم میلادی عالمان مسیحی در دو بُعد ویژگی فردی و اجتمـاعی ، اختلالاتـی را بـه پیـامبر(ص ) نسـبت داده اند که در این مقاله سعی شده است ویژگی های اجتماعی ترسیم شده در انگارٔە عالمـان مسیحی که با جایگاه نبوت پیوسـتگی بیشـتری داشـت ، بررسـی شـود.
یوحنای دمشقی از حضرت محمد(ص ) با عنوان پیامبر دروغین یاد کرده کـه در نتیجـۀ آشنایی با بحیرا راهب مرتد مسیحی ، عهد قدیم و جدیـد را آموخـت و براسـاس آن ، دیـن 1 Gerald of Wales 2 Oliver of Paderborn 3 Matthew Paris ٤ اصطلاحی است که مسیحیان برای تحقیر عرب ها به کار می بردند (جمال رزمجو و دیگران ، ١٣٩٢: ٥٣).
پطروس آلفونسی ٧ علاوه بر سرجیوس ، از دو یهودی به نام های عبیده و کعـب الاحبـار یـاد 1 Theophanes 2 Eulogius of Cordoba 3 Landulf Sagax 4 Sigebert of Gembloux 5 William of malmesbury 6 William of tyre 7 Petrus Alfonsi کرده که با پیامبر(ص ) برای ساخت دین جدید، حماقت خود را پایان رسـاندند ( ,Alfonsi ١٥٢ :٢٠٠٦)، اما می بایست توجه داشت که کعب الاحبار در زمـان عمـربن خطـاب ایمـان آورد و با مسلمین ارتباط برقرار کرد (ابن سعد، ١٤١٠: ٣٠٩/٧ ؛ ابـن اثیـر، ١٩٦٥: ١٨٧/٤).