Abstract:
با وجود راه اندازی بازارگاه های اپلیکیشن های موبایل در ایران، اما این بازارگاه ها تحت فضای رقابتی شدید نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرند. لذا بررسی و بهبود فرآیند پذیرش این بازارگاه ها، دارای اهمیت زیادی برای مدیران صنعت است. این تحقیق، پس از شناسایی عوامل موثر در پذیرش و جذابیت بازارگاه ها، به بررسی اثر شبکه ای با ارائه مدلی پویا بر مبنای تئوری انتشار باس پرداخته و بازار مورد مطالعه را مدل سازی و شبیه سازی کرده است. این کار با ارائه فرضیه های پویا، ترسیم نمودارهای علّی، انباشت-جریان و ورود معادلات ریاضی در نرم افزار ونسیم انجام و پس از اعتبارسنجی مدل و حصول اطمینان از صحت عملکرد آن، دو سیاست مختلف در مدل اجرا شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که تحت فشار وارده از سوی بازارگاه Play Store، بازارگاه های ایرانی همچنان مجبورند که خدمات خود را بهبود ببخشند و در عین حال برای کاهش فاصله رقابتی با آن بکوشند. این بازارگاه ها می بایستی با توجه به پویایی های بازار و برای به دست آوردن فرصت های نوظهور، منابع موجود را مجدداً پیکربندی و شایستگی های محوری خود را بازسازی نمایند.
Despite the launch of mobile app markets in Iran, these markets have not been able to capture a significant market share under a highly competitive environment. Therefore, it is very important for industry managers to review and improve the acceptance process of these markets. After identifying the factors influencing the acceptance and attractiveness of marketplaces, this study examined the network effect by providing a dynamic model based on bass diffusion theory and modeled and simulated the studied market. This was done by presenting dynamic hypotheses, plotting causal loop diagram (CLD) , stock-flow diagram (SFD) , and entering mathematical equations in Vensim software. Then, after validating and ensuring the correctness of the model's performance, two different policies were implemented in the model. The research findings show that under the pressure of the Play Store, Iranian markets are still forced to improve their services and at the same time try to reduce the competitive distance with it. These marketplaces need to reconfigure their existing resources and core competencies, given the market dynamics and to gain emerging opportunities.